Щербина Валерій

Щербина Валерій

Аналітик ГО Інститут моніторингу інфраструктури

«Енерго збут транс» маніпулює нормами закону, щоб продовжити дерибан грошей «Укрзалізниці» на закупках електроенергії

Валерій Щербина | 08 вересня 2020 Думка
Share Button
Фото ілюстративне
Корупціонери вдаються до підтасування законодавчих норм, щоб аргументувати схему розтрати державних коштів.

Нещодавно, ми розкривали мабуть найбільшу «схему» навколо «Укрзалізниці». Мова йде про закупівлю електроенергії на суму більше 4 мільярдів 300 млн. гривень.

Зараз відбувається процес проведення тендеру на закупівлю електроенергії. До участі в актуальному тендері подалося 6 компаній. Така велика кількість учасників зумовлюється зменшенням відсотку дискримінаційного договірного забезпечення, який відлякував потенційних учасників.

Прикметно, що до участі в тендері подалася компанія ТОВ «Енерго збут транс», яка вже декілька років напряму постачає електроенергію для «Укрзалізниці» за прямим договором, проте не має права цього робити.

Законом України «Про публічні закупівлі» передбачені певні виключення для закупівлі товарів, робіт і послуг у афілійованих компаній.

Так, Закон дозволяє закуповувати товари без проведення конкурентних процедур закупівель у афілійованого підприємства, за наявності таких умов:

  • юридична особа (Замовник), яка має намір придбати товар, здійснює свою діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених Законом;

  • афілійоване підприємство, у якого Замовник має намір придбати товар, є виробником такого товару;

  • афілійоване підприємство виробляє такий товар на користь Замовника;

  • афілійоване підприємство виробляє товар виключно для забезпечення діяльності Замовника в окремих сферах господарювання.

Попри зазначене, у 2018 році ПАТ «Укрзалізниця» уклало договір на постачання електричної енергії з підприємством, яке не є виробником такої продукції – ТОВ «Енерго Збут Транс».

З відкритих джерел відомо, що засновником ТОВ «Енерго Збут Транс» є ПАТ «Українська залізниця», яка володіє 100% статутного капіталу. Отже ТОВ «Енерго Збут Транс» є афілійованою компанію АТ «Укрзалізниця».

27.11.2018 ТОВ «Енерго Збут Транс» отримало ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу.

Якщо проаналізувати закупівлі на PROZORRO, можна знайти договори, укладені ТОВ «Енерго Збут Транс» на постачання електричної енергії на користь досить великої кількості інших юридичних осіб. Більше того, в самій тендерній документації для участі в торгах, яку подала компанія «Енерго збут транс» міститься відгук про надані послуги для «Укрпошти». Тобто, компанія «Енерго збут транс», яка заключала договори з «Укрзалізницею» на праві афілійованої компанії, яка нібито надає «виключний товар» для «Укрзалізниці», виявляється також торгує цим товаром «наліво».

Ще у 2018 році ПАТ «Укрзалізниця» через онлайн-сервіс звернулось до Уповноваженого органу з питань закупівель (Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України) за роз’ясненням щодо здійснення закупівель товарів у афілійованих осіб без проведення тендерів.

Уповноважений орган надав відповідь на запит: «дія Закону для замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, додатково не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є, зокрема товари, роботи і послуги, що безпосередньо виробляються, виконуються, надаються виключно для забезпечення діяльності в окремих сферах господарювання їх афілійованими підприємствами».

Разом з тим, посадові особи ПАТ «Укрзалізниця» знехтували і вимогами Закону, і роз’ясненням Уповноваженого органу, уклавши без проведення тендеру договір на постачання електричної енергії з афілійованою компанією, яка не є виробником такої продукції.

З 11.06.2020 року, у зв’язку з набуттям чинності нової норми ЗУ «Про ринок електричної енергії» (ст.47 ч.2) оператору системи розподілу (в даному випадку «Укрзалізниці»), забороняється мати на праві власності чи в управлінні суб’єкта господарювання, що здійснює діяльність з виробництва або постачання електроенергії («Енерго збут транс»).

Не дивлячись на те, що з моменту вступу нових норм закону в силу пройшло вже 3 місяці, ТОВ «Енерго збут транс» продовжує бути у власності «Укрзалізниці».

Порушення цієї норми тягне за собою відповідальність, передбачену ч.3 ст.77 ЗУ «Про ринок електричної енергії», а саме можливе зупинення дії ліцензії або навіть її анулювання. Участь «Енерго збут транс» в тендері та чинне постачання нею електроенергії – це бомба сповільненої дії, адже в будь-який момент компанії можуть скасувати ліцензію, а «Укрзалізниця» ризикує лишитися без електроенергії, через забаганки Ноздріна та компанії «заробити» гроші на відкатах.

На сам кінець, якщо пішла мова про відкати, все юридичне аргументування можливості «Енерго збут транс» постачати електроенергію на «УЗ» та приймати участь в тендері є безпідставним. По перше, компанія є афільйованою з «Укрзалізницею» і сама це визнає. АТ «Укрзалізниця» має ряд афілійованих компаній, які дійсно є виробниками тієї чи іншої продукції (товарів). Проте, «Енерго збут транс» не є виробником електроенергії і ніколи ним не був. «Укрзалізниця» на своєму балансі, або на балансі афільйованих компаній не має і за логікою не має мати власних електростанцій, які би виробляли електроенергію та були би зареєстровані на афільйовану компанію.

Фактично, «Енерго збут транс» це «афільйований посередник» – фірма-«прокладка» яка роками використовується для уникнення прозорості при закупівлі електроенергії. Єдину вигоду яку приносить її існування – це відкати керівника Валерія Ноздріна, які він з групою пов’язаних осіб отримує від компаній, в яких власне замовляє електроенергію за значно завищеними цінами.

До речі, новими нормами, які внесені до Закону України «Про публічні закупівлі», передбачена відповідальність керівника та посадових осіб замовника за укладення договорів та придбання товарів, робіт і послуг без проведення процедури закупівлі.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі