Олег Рубанчук

Олег Рубанчук

Аналітик ГО "Промислово-підприємницька спілка"

Тендерна вертикаль «Укрзалізниці»: рука руку миє

Share Button
Фото з відкритих джерел
Довкола закупівель в Акціонерному Товаристві «Укрзалізниця» не вщухають скандали щодо закупівель товарів та послуг.

Загальна кількість кримінальних проваджень за фактами корупції в Укрзалізниці, що розслідуються детективами Національного антикорупційного бюро, становить 21 справу. Орієнтовна сума збитків за цими провадженнями приблизно 1,1 млрд грн. Проте, корінь корупції, як це часто буває залишається не покараним та не поміченим.

«Укрзалізниця» за декілька років встигла змінити організаційну форму, керівництво та членів наглядових рад, але не відмовилася від практики перевитрат на тендерних закупівлях. Особливо кричущою є ситуація в останніх півроку, коли через кризу компанія і так несе збитки. Ідеться про реформування, скорочення робітників і тимчасове скорочення робочого тижня, проте, не зменшилися тендерні оборудки. Тому і важливо актуалізувати ці проблеми для того, щоб скорочувати витрати за рахунок прихованих втрат бюджету компанії, а не за рахунок звільнення робітників, які є потрібними, так як мають профільну освіту та фах.

Тільки протягом останніх місяців компанія здійснила скандальні закупівлі газу та коліс за завищеними цінами у два рази.

17 червня Укрзалізниця визначила переможців по тендерах на закупівлю природного газу. За результатами аукціону ціна для Укрзалізниці склала 5,6 грн. за м3. При цьому на аукціонах в ProZorro за останній місяць ціна за природній газ знаходилася в районі 2,5-3,2 грн. за м3.

Подібна ситуація склалася із закупівлею колісних пар для вагонів. В червні 2020 року АТ Укрзалізниця оголосила два тендери: 1,9 млрд. грн. на постачання суцільнокатаних колес та 505 млн. грн. на постачання чорнових бандажів. Закуповує колеса УЗ в «Інтерпайп» олігарха Віктора Пінчука. За останні 2 роки “Інтерпайп” підняв ціну на суцільнокатані колеса для УЗ на 100% – з 16 тис. грн. до 30 тис. грн. без ПДВ за штуку. Злет цін на фоні здешевшання сталі і зменшення курсу долара УЗ виправдовувала підвищенням попиту на колеса. Але зараз цей попит може миттєво розвіятись, та залізниця навіть не планує знижувати ціну.

Подібна ситуація склалася довкола закупівлі мастил для державного монополіста у весні 2020 року. Лідерами торгів на постачання паливно-мастильних матеріалів для «Укрзалізниці» на 250 мільйонів гривень стали компанії, чия продукція не відповідає держстандартам.

В Укрзалізниці усі звинувачення відкидають, аргументуючи це тим, що ринок сам диктує ціни. Проте, це зовсім не так.

В структурі АТ Укрзалізниці існує Департамент з планування та очікуваної вартості у сфері закупівель, який очолює Олійник Таїса. Вона вже декілька років працює в «Укрзалізниці». Ще в лютому 2017 року, коли керівником тоді ще ПАТ «Укрзалізниця» був Войцех Балчун, Олійник опинилася в схемі можливих корупційних ризиків та втрат державного бюджету. Проте, це не стало приводом для її відсторонення та подальшої перевірки.

Безпосередній керівник департаменту несе персональну відповідальність за те, чому закупівельні ціни протягом останніх років ростуть. Але за дивним збігом обставин, попри всі скандали з закупівлями, Таїса Олійник продовжує працювати в УЗ.

Раніше в ЗМІ було багато публікацій, де власне згадувалася Таїса Олійник в контексті одного зі стовпів корупції на УЗ.

Більшість експертів констатує факт, що індикативні ціни (визначені згідно з законодавством України) в УЗ протягом двох років по деяких позиціях зросли майже в два рази.

Всі закупівлі Укрзалізниці проходять погодження із департаментом, що очолює Олійник Таїса. В свою чергу директор із закупівель АТ Укрзалізниця Сергій Довгаленко, не бачить жодних порушень. У нього не виникає ніяких запитань до Олійник.

Влітку 2019 року директором по закупівлях держкомпанії “Укрзалізниця” був призначений Сергій Довгаленко, який раніше обіймав керівні посади в іноземних компаніях. З 2009 року Сергій Довгаленко займав керівні посади, зокрема, директора із закупівель в телекомунікаційних компаніях – Telecommunications Company, Bakcell (Азербайджан) та в авіакомпанії – Etihad Airways (Абу-Дабі, ОАЕ). Під його керівництвом вводилися SAP-процеси замовлень і управління матеріалами.

Проте, після року його роботи, закупівлі Укрзалізниці не стали прозорішими. «Укрзалізниця» постійно почала фігурувати в скандалах пов’язаних із закупівлями. Більше того, досить часто виробники продукції програють фірмам посередника. Така ж ситуація було з Нафтогазом, який викинули з торгів на закупівлю газу. Нафтогаз пропонував на 20% нижчу ціну. Однією з таких причин є визначення завідомо вигідних умов для певних компаній.

Директор департаменту з планування очікуваної вартості закупівель Олійник Т.О. здійснює контроль над формуванням та погодженням очікуваних цін та закупівель, а отже легалізовує завищену ціну, шляхом підробки моніторингу ринку та формує ціну в якій закладено відсотки відкатів для корупційної вертикалі. Директор з питань закупівель Довгаленко С.О. на якого покладено обов’язки планування, контролю та обліку закупівель легалізує їх.

Директор з питань закупівель АТ “Укрзалізниця” Сергій Довгаленко нещодавно випустив книгу про закупівлі ІТ-технологій. До команди реформаторів закупівель залізниці також доєдналися директор департаменту з планування та очікуваної вартості у сфері закупівель Таїса Олійник, директор департаменту категорійного управління Нелі Стельмах, директор офісу трансформації закупівельних процесів Владислав Кивгило та заступник директора департаменту категорійного управління Андрій Голубєв.

Цікаво, що у відкритих джерелах про «Офіс х трансформації закупівельних процедур» нічого не відомо. За адресою знаходиться звичайний житловий будинок в центрі Києва, без номер офісу. Можемо припустити, що за такою красномовною назвою ховається пустота і не більше.

Корупційна вертикаль, яка пронизує всю структуру Укрзалізниці вимагає від керівництва негайних кардинальних рішень. Скорочення робочих місць та робочого тижня на Укрзалізниці свідчить про глибоку кризу, в якій перебуває компанія.

Терпіти таку ситуацію більше неможливо – “Укрзалізниця” зараз у найкритичнішому стані за весь час свого існування. Фактично весь топ-менеджмент – у статусі виконуючих обов’язки, рішення, які ухвалюються, безсистемні й хаотичні та ведуть не до виходу з кризи, а ще більше наближають УЗ до банкрутства.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі