Щербина Валерій

Щербина Валерій

Аналітик ГО Інститут моніторингу інфраструктури

Закупка електроенергії – можливо найбільша схема «Укрзалізниці»

Валерій Щербина | 12 серпня 2020 Думка
Share Button
Фото ілюстративне
«Українська залізниця» продовжує пасти задніх в неформальному рейтингу прозорості тендерних закупок серед державних компаній. Переважно керівництво «Укрзалізниці» вмиває руки, перекидаючи відповідальність на компанії «прокладки». Проте, в цьому випадку «прокладка» створена самою «Укрзалізницею».

19 серпня 2020 року закінчується кінцевий строк подання тендерних пропозицій в тендері на закупку електричної енергії – UA-2020-06-11-002399-c (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-06-11-002399-c), який проводить Філія «Центр забезпечення виробництва» АТ «Українська залізниця». Даний тендер ризикує не відбутися вже в сьомий раз, адже умови участі в тендері прописані таким чином, що не дивлячись на начебто номінальну відповідність умовам ЗУ «Про публічні закупівлі», виключають навіть можливість вільної конкуренції.

Мова йде про передбачену суму тендерного забезпечення тендеру – 5%. При очікуваній вартості тендеру в 4 млрд 329 млн 542 тис 849 грн, сума тендерного забезпечення становить – 108 млн. 238 тис. грн., що відлякує усіх можливих учасників. Хоча чинний закон передбачає максимальну (!) ставку тендерного забезпечення в 5%, а тендер вже не відбувався 6 разів, через не готовність контрагентів приймати участь власне через значний відсоток тендерного забезпечення, «УЗ» не йде на зниження відсоткової ставки тендерного забезпечення. Хоча це би зацікавило би можливих учасників тендеру.

Причина цьому, «Укрзалізницю»  судячи з усього абсолютно влаштовує дана ситуація. Тендер не відбувається вже 6 разів, проте очевидно «УЗ»  не страждає від відсутності електричної енергії.  Стратегічна галузь потребує безперебійного постачання електроенергії, на якій дуже проста і прибуткова схема освоєння коштів.

Єдиним учасником який подає документи на участь в тендерах є компанія ТОВ «Енерго збут транс» (код ЄДРПОУ – 42588390). Прикметно, що бенефиціаром даної компанії є АТ «Українська залізниця». Компанія створена в 2018 році, її керівником являється Ноздрін Валерій Миколайович. Факт створення ТОВ державною компанією «Укрзалізниця» є безпрецедентним та не має аналогів в Україні. Подавати пропозицію на тендер «Енерго збут транс» не має жодного права, адже по перше компанії є пов’язаними, а по друге, фактично сплата тендерного забезпечення відбувається коштом «Укрзалізниці».

Для забезпечення функціонування  враховуючи не проведення тендерів, «Укрзалізниця» заключає з «Енерго збут транс» прямі договори на поставку електроенергії. Тобто, одна з найбільших українських компаній не веде перемовини власне з виробниками електроенергії, а заключає договори з власноруч створеною «прокладкою». Тобто, АТ «Українська залізниця» виводить кошти на закупку електроенергії на компанію, яка не підлягає публічній звітності та публічно не звітує куди і в який спосіб вона витрачає кошти.

Дані дії «Укрзалізниці» неодноразово викликали здивування гравців енергетичного ринку, які були обурені як дискримінаційним тендерним забезпеченням так і завищеною ціною закупівлі, адже оптовики готові пропонувати дисконт на таку кількість необхідного «товару».

Так, в наші руки потрапило звернення ДП «Новатор» що обурюється штучними перешкодами які заважають участі в торгах із закупівлі електроенергії.

Відповідно до постанови НКРЄ, з 11 червня 2020 року (http://www.nerc.gov.ua/?id=47869&fbclid=IwAR3x1SLTzYGu-mwPeYnr0jXdwqyIP59NGSPIWt57xD7i6NELEw0JluBxMTM), «Українська залізниця» не має мати жодного відношення до ТОВ «Енерго збут транс» так як залізниця веде діяльність з розподілу електроенергії, а «Енерго збут транс» займається постачанням електричної енергії споживачам. Тобто, вже 2 місяці як «Укрзалізниця» зобов’язана позбутися такого «активу» проте, судячи з  інформації в системі YouControl, не поспішає цього робити.

В першу чергу, причиною цього є фінансовий інтерес керівника «Енерго збут транс» Валерія Ноздріна та пов’язаних з ним осіб. Тільки в липні 2020 року, за приблизними оцінками, в результаті прямих договорів, «Укрзалізниця» перерахувала «Енерго збут трансу» 458 млн. грн. Директор «Енерго збут транс» Валерій Ноздрін в свою чергу заключає договори на постачання електроенергії з зацікавленими компаніями на оптових умовах та за умови отримання персонального відкату. Суми і об’єми є настільки великими, що корупційна маржа менеджера який має дбати про вигідну поставку електроенергії в «Укрзалізницю» в 1 копійку за кіловат, дає багатомільйонні прибутки.

Водночас, це не все. Судячи з документу який описує обсяг купівлі електроенергії «Енерго збут трансом» можна розрахувати чисті прибутки на додатково завищених тарифах. Прислів’я каже «апетит з’являється під час їжі», так і в цьому випадку, до закупок електроенергії «Енерго збут трансом» була залучена ТОВ «НОВА-ЕНЕРГЕТИЧНА-КОМПАНІЯ».  Нещодавно ТОВ «НЕК» стала фігурантом кримінальної справи. Генеральна прокуратура відкрила провадження проти народного депутата Геруса, членаа НКРЕКП Коваленка та власника трейдингової компанії «НЕК» Олександра Притики, за фактом заволодіння коштами АТ «Українська залізниця» при поставках електроенергії. Слідство володіє інформацією, що «НЕК» разом з іншими постачальниками продавали електроенергію «Укрзалізниці» за завищеними цінами, що призвело до розкрадання 321 млн. грн в 1 кварталі 2020 року. (https://glavcom.ua/country/politics/gpu-vidkrila-novu-spravu-proti-gerusa-698276.html)

Окремі договори на постачання невеликих об’ємів електроенергії за завищеними цінами дали змогу Ноздріну додатково заробити 23 млн. грн тільки в 1 кварталі 2020 року. Ця сума являється персональним прибутком Нозріна, поверх прибутків трейдерів. Варто наголосити, що вона формується з об’єму поставок, так як складає 1 копійку за кіловат електроенергії.

Фундаторами теми з розкрадання бюджетних коштів на закупках електроенергії називають члена правління «Укрзалізниці» Ремигуша Пашкевича та колишнього директора Департаменту енергетики та електрифікації «Укрзалізниці» Юрія Твердохліба.

Вся ця ситуація загалом є кричущою і неприпустимою. «Укрзалізниця» як величезна вертикально-інтегрована компанія, яка перебуває в державній власності, має закупляти електроенергію напряму в великих виробників, як то «Енергоатом» чи «Укргідроенерго» чи їх трейдерів. Керівництву «Укрзалізниці» варто думати як мінімум про збереження та покращення оплати праці існуючих працівників, а не створювати «робочі місця» в фірмах «прокладках».

«Укрзалізниця» за час свого існування знала багато різноманітних «схем», проте така нахабна тема, по штучному створенню компанії для вимивання коштів не має аналогів та трапляється вперше.  Збитки «Укрзалізниці» – це корупційна рента посередників та «прилипал» паразитуючих на державній компанії, як ТОВ «Енерго збут транс» на чолі з Ноздріним. Щоб позбутися збитків, керівництву «Укрзалізниці» варто навести порядок сі схемами, а не скорочувати працівників чи зменшувати робочий тиждень.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі