Ринок газу: як легко змінити постачальника і скільки на цьому можна зекономити

15 вересня 2020 Економіка
Share Button
Фото: ілюстративне
Українці вже кілька років мають право змінювати домашнього постачальника газу, але раніше така зміна не мала сенсу, оскільки визначена урядом вартість газу була нижчою від ринкової. Нині ж обмеження щодо ціни газу скасовані, а сам перехід від одного постачальника до іншого став значно простішим. Змінити компанію тепер можна навіть за умови боргів, нових труб до квартири чи будинку при цьому прокладати не треба. Нового постачальника можна обрати навіть з іншого регіону країни.

Наприклад, власник квартири у Львові може підключитися до «Харківгаззбуту» або ж державного «Нафтогазу» та отримувати газ від цих компаній, замість місцевого «Львівгаззбуту». Змінити постачальника може і приватний будинок, і окрема квартира у багатоповерхівці. Про це пише ZAXID.NET.

Вартість природного газу тепер змінюється щомісяця. Наразі нема зручного єдиного сервісу, де можна було б порівняти пропозиції різних постачальників; можливо він з’явиться трохи пізніше, в процесі подальшого розвитку газового ринку. Проте всі газопостачальні компанії мають оголошувати вартість газу за п’ять днів до початку місяця постачання на своїх сайтах. Саме там можна дізнатися актуальні ціни та вибрати, наприклад, найдешевшого постачальника.

Для того, щоб перейти до нового постачальника, слід виконати кілька кроків. 

Найперше – обрати нового постачальника газу. Перевірити, чи компанія має право на постачання газу можна на сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Для цього слід зайти за посиланням, потім вибрати розділ «Ліцензійний реєстр НКРЕП» та натиснути на нього. Опісля файл із повним переліком ліцензіатів НКРЕКП завантажиться на комп’ютер. У цьому електронному списку треба знайти постачальника природного газу за його юридичною назвою та у розділі «статус ліцензії» перевірити її чинність.

Загалом ліцензії на торгівлю газом в Україні мають понад 500 компаній, проте не всі з них уже створили необхідну інфраструктуру для роботи з побутовими клієнтами (контакт-центри, системи формування платіжок тощо).

Тоді наступний крок – подати заяву-приєднання встановленого зразка до нового постачальника. Це можна зробити як на сайті нового постачальника, так й надіслати йому скановану/сфотографовану заяву на електронну скриньку.

Разом із заявою-приєднанням споживач пред’являє постачальнику:

  • документи, якими визначено право власності чи користування на об’єкт (приміщення);
  • документ, що посвідчує особу споживача (паспорт), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
  • інші документи, які може вимагати постачальник (перелік яких має бути визначений на сайті такого постачальника). Наприклад, це може бути останній рахунок за розподіл або постачання газу.

Заяву також може подати й довірена особа власника приміщення, проте вона мусить мати оформлену належним чином довіреність.

Після цього треба очікувати повідомлення від нового постачальника про дату, з якої здійснюватиметься постачання природного газу. Нова компанія має для цього термін до 20 днів, однак конкуренція уже змушує компанії реагувати швидше.

І завершальним етапом є отримання остаточного рахунку від попереднього постачальника протягом шести тижнів. Розрахуватись із попереднім постачальником упродовж десяти днів з моменту отримання рахунку. Якщо ж ви не погоджуєтеся із таким рахунком, тоді слід звернутися до суду.

Важливо, що відсутність індивідуального газового лічильника не є перешкодою для зміни постачальника, йдеться у повідомленні.

Як має діяти новий постачальник?

Новий постачальник, отримавши заяву-приєднання, не пізніше ніж на третій робочий день з дня отримання заяви, скеровує повідомлення про намір побутового споживача змінити постачальника природного газу на інформаційну платформу оператора газотранспортної системи. При цьому діючий постачальник автоматично отримує повідомлення про намір його споживача укласти договір з іншим постачальником.

Також зазначається, що новий постачальник розглядає подані документи та приймає рішення. Зазвичай, постачальник зв’язується з клієнтом протягом двох-трьох днів. Уся процедура на практиці триває близько десяти днів. Максимально передбачений термін для надання відповіді – 20 днів з моменту отримання від споживача заяви-приєднання.

У разі згоди постачальника укласти договір із споживачем, він вносить інформацію про нового споживача у свій Реєстр споживачів та з наступного дня починає постачати газ новому споживачеві.

Після завершення процедури зміни постачальника новий постачальник протягом трьох робочих днів письмово повідомляє побутового споживача про дату, з якої здійснюється постачання природного газу.

Важливо знати, що після зміни постачальника потрібно платити за доставку, оскільки за газ як товар ви сплачуєте новому газопостачальнику, а за доставку – облгазу. Послуга доставки газу надається споживачам незалежно від того, хто в нього постачальник. За доставку газу треба платити облгазу до 20 числа поточного місяця.

Правом на заміну постачальника газу може скористатися і той споивач, у якого раніше відключили (обмежили) постачання блактивного палива. Проте постачання газу новим постачальником може здійснюватися після оплати всієї заборгованості перед попереднім постачальником, який припинив (обмежив) постачання газу.

Також зазначається, що облгазам потрібно з 1 по 5 число кожного місяця передавати показання лічильника газу в особистому кабінеті, додатку, чат-боті облгазу у Viber та Telegram. Або в будь-який інший зручний спосіб. Оскільки вони здійснюють облік споживання газу і їх не можна замінити.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі