Роковини найбільшої аварії в історії львівського трамвая, коли на Городоцькій загинуло 26 людей

10 січня 2020 Львів
Share Button
10 січня 1972 року у Львові на вулиці Городоцькій сталася аварія, яку називають наймасштабнішою в історії львівського трамвая, бо загинуло 26 людей.

Уранці 10 січня вулицею Городоцькою спускався забитий людьми трамвай. На середині спуску, недалеко від Львівського цирку, сталася фатальна річ. За однією з версій, водій заснув і вагон став некерованим. За іншою ж версією – відмовили гальма. У будь-якому разі, коли трамвай досягнув перехрестя вулиць Городоцької і Шевченка, то зійшов із рейок, протаранив людей, що стояли на зупинці-острівці, і врізався в  огорожу школи №11 (сьогодні – Львівська правнича гімназія). Внаслідок цієї трагедії загинуло 26 людей.

Увечері цього ж дня про подію повідомив «Голос Америки». Однак радянська преса замовчувала факт трагедії і лише газета «Вільна Україна» за 11 січня 1972 року в нижньому кутку третьої сторінки надрукувала:

«Виконком Львівської міської Ради депутатів трудящих висловлює глибоке співчуття рідним і близьким потерпілих при аварії трамваю в м. Львові 10 січня 1972 року. Для розслідування причин аварії, вжиття заходів з посилення безпеки руху міського транспорту та надання допомоги сім’ям потерпілих створена спеціальна комісія», – було написано в газеті.

Наслідком аварії стала ліквідація зупинок-острівців посеред проїжджої частини, а також обмеження швидкості руху вагонів на спусках.

Інша версія

Крім цієї версії, яку можна почитати на Вікіпедії, існує також більш достовірна, яка підкріплена документальними джерелами.

«Це був звичайний рейс за маршрутом №6, один із тисячі ідентичних. Перед  16:00, спокійного зимового пообіддя два зчеплені вагони Gotha, за кермом яких молода 24-річна водійка Надія Макара, виїхали із кінцевої зупинки на площі Двірцевій і звично попрямували вниз по Городоцькій», – пише теперішній речник «Львівелектротранс» Іван Бондар у статті «Кривава трамвайна ДТП на Городоцькій 10 січня 1972 року в засекречених документах».

Трамвай Gotha під номером 472, який спричинив ДТП. Фото Ханс Орлеманс. І фото водійки трамвая Надії Макари.

Щось пішло не так, гальма не спрацювали належним чином і за коротку мить ні водій, ні кондуктори, що перебували у салоні кожного із вагонів, не зуміли опанувати ситуацію та зупинити трамвай. Трамвай з людьми на швидкості влетів в цегляну огорожу школи №43. 11 людей загинули одразу на місці, 25 постраждали, троє із потерпілих у безнадійному стані доправлені до лікарні, ще шестеро у вкрай важкому стані також потрапили у лікарню. Водійка залишилася неушкодженою.

Доповідна записка Львівському обкому КП України від 19.01.1972. Скан-копії із Львівського обласного державного архіву.

Одразу ж наступного дня про подію доповість голова Комітету державної безпеки при Раді міністрів УРСР В. Федорчук своєму безпосередньому керівництву із Комітету державної безпеки СРСР, а також  ЦК Комуністичної партії УРСР. Із цієї короткої та цілком таємної інформаційної довідки можна дізнатися, що саме несправність гальм трамвая призвели до трагедії.

«Із пізнішої доповідної записки Львівському обкому КП України від 19.01.1972 ми дізнаємося, що кількість людей, які загинули внаслідок аварії зросте до 13, а ще 23 особи будуть потерпілими з різним ступенем важкості від отриманих поранень. В іншому архівному документі дізнаємось про низку покарань для різних посадових осіб та широкий спектр заходів запобігання схожим випадкам, які були вжиті на усіх рівнях тогочасної міської інфраструктури. Львівський народний суд згодом винесе вирок молодій водійці львівського трамвая та засудить її до тюремного ув’язнення. Львів’яни про саму катастрофу говоритимуть мало, бо ж КДБ «вжило усіх необхідних заходів для запобігання небажаних проявів серед мешканців міста», як наслідок з року в рік з’являтимуться все нові та нові версії трагедії, які й через півстоліття переповідатимуть у ЗМІ», – пише Іван Бондар.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі