Коли запрацює електронна черга для автівок, що перетинають кордон із Польщею

17 жовтня 2019 Економіка, Львів
Share Button
Фото ілюстративне
Пілотний проект із запровадження електронного бронювання точного часу перетину українсько-польського кордону насамперед впровадять у Краковці.

Робоча група, у складі якої працюють чиновники ЛОДА, прикордонники та айтішники зустрілась на пункті пропуску Краковець, щоб обговорити деталі експериментального проекту із електронним резервуванням часу для перетину кордону. Кореспондентка ІП «Діло» поспілкувалась із членом комісії,  радником голови Львівської облдержадміністрації Віктором Гальчинським та дізналась подробиці.

– Ідею з впровадженням електронної черги Маркіян Мальський озвучив у липні. А що зроблено на сьогодні?

Вчора якраз повернувся з робочої поїздки. Разом із заступником директора департаменту міжнародної технічної допомоги Лілії Лисих, представниками Львівської прикордонної служби із командою ІТ-компанії оглянули пункт пропуску Краковець та прилеглу територію. Обговорювали технічні можливості майбутнього проекту і те, як його впровадити на цьому пункті.

– І як скоро запрацює проект?

Не хочу давати порожніх обіцянок, проте, сподіваюсь, це справа максимум року.

– Як все виглядатиме на практиці?

Водії автівки під’їжджатимуть до сервісного центру, реєструватимуться і братимуть свій талончик, в якому зазначено конкретний час. Щось на кшталт тієї реєстрації, як зараз відбувається у ЦНАП та інших установах. Це означає, що не потрібно стояти у довгому ланцюжку в очікуванні своєї черги – водій може відлучитися і під’їхати на пункт пропуску в призначений час.

– А чи може людина планувати час перетину наперед? Скажімо, у мене поїздка за два тижні і я хочу зареєструватись у черзі вже сьогодні?

Такий варіант також передбачено у нашому проекті. Буде електронна система, додаток якої можна буде закачати на смартфон. І, зареєструвавшись на сайті, можна буде також отримати онлайн свій час перетину. Проте, така послуга попередньої реєстрації буде платною – близько 500 грн. Схожий підхід нині існує на пунктах пропуску в Білорусі та в Естонії. І це, як на мене, справедливо: якщо людина може зареєструватись вже на місці і зачекати певний час – тоді це робиться безкоштовно, якщо ж хоче забезпечити собі наперед комфортніші умови перетину – така послуга буде платною.

– Але не здивуюсь, якщо зявляться люди, які реєструватимуться на три місяці наперед, «забиваючи» весь вільний час, а потім перепродаватимуть свою чергу – як це трапляється у візових центрах…

Система буде захищеною, а зловживання і порушення легко відстежити. Той, хто реєструється, задаватиме певні дані: номер авто та закордонного паспорта, після цього програма показуватиме вільний час для бронювання.  Ці дані будуть внесені у бази прикордонної і митної служб. І на короні водія перевірять у цих базах даних, і тоді вже пропустять до пункт пропуску.

– Як ви вважаєте, наскільки оперативніше рухатимуться у черзі автівки з боку українського кордону до Польщі після того, як система запрацює?

Мені важко давати якісь прогнози наперед, бо власне для відповіді на це питання ми й впроваджуємо проект лише на одному пропусковому пункті. Це «пілот» – і власне він покаже, чи зручною є така система пропуску і наскільки вона пришвидшує процес. Але я щиро сподіваюсь, що стояти у черзі по 7-12 годин, як це нерідко відбувається зараз, водії автівок не будуть.

– Ваш проект викликав різні думки серед водіїв, і скептичних зауважень не бракує. У соцмережах люди зазначають, що проблема не стільки в українських прикордонниках, які працюють більш-менш оперативно, а у їхніх польських колегах. Зацитую Вам кілька коментарів: «Чому ми маємо інвестувати гроші у якусь розробку, якщо поляки нагліють не по дитячому?», «Власне поляки навмисне затягують час», «Треба поляків поставити на місце і заставити працювати на паспортному хоча б зі швидкістю як оформляють паспорти в аеропортах». Що скажете на це?

Так, я читав ці коментарі і навіть давав на них відповіді. Скажу, що проблема з польського боку існує, тому люди побоюються, що навіть якщо вдасться пришвидшити пропуск у нас, польські прикордонники працюватимуть повільно, відтак нічого не зміниться. І про це говоримо з польською стороною. Вони мусять виконувати вимоги європейського законодавства щодо зовнішніх кордонів ЄС («Шенгенський кодекс про кордони»). Буду піднімати питання про механізми оскарження неправомірних дій прикордонників РП при розмові з польською стороною. Щодо наших служб, то є працюючі гарячі лінії та електронні звернення. А з польськими справді складніше. Тому мусимо працювати і в цьому напрямку. Побачимо, що з цього вийде, проте діяти треба. Бо та ситуація з кілометровими чергами і багатогодинним простоюванням автівок на кордоні аж ніяк не є нормальною.

Розмовляла Ірина Львова

Читайте також: Точка неповернення: що ж такого є у «порше», чого не вміє жоден інший електрокар  

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі