Ярослав Заблоцький

Ярослав Заблоцький

Бізнесмен, лікар-стоматолог, власник мережі стоматологічних клінік

Чому лікувати зуби в Україні краще, ніж у США

Share Button
Фото: newspaperlandst.com
Чи існує в Україні справжній ринок медичних послуг? Коли зникне різниця між державними та приватними клініками? Як вакцинація від COVID-19 допомагає бізнесу?

Чи є в Україні медичний ринок?

Якщо говорити про стоматологічний бізнес, мені здається, що Україна – одна із, до речі, небагатьох країн у світі, де справді існує ринок медичних послуг. Адже ринок – це можливість пацієнта обирати з багатьох варіантів. За пломбування зуба людина може заплатити більше або менше. Людина сама обирає ціну і рівень лікування. Сама обирає клініку. От ми вважаємо, що в США чи у Європі, до прикладу, у Франції, все найкраще… Насправді ж, все далеко не так.

Оскільки лікування у цих країнах відбувається шляхом компенсації витрат на стоматологію страховими компаніями, відтак, за пацієнта усе вирішує страхова компанія. Пацієнт, лікар та страхова – це як лебідь, рак та щука. При цьому страхова визначає за які послуги вона платить, а за які ні, а також встановлює вартість послуги. Класичний випадок, коли людина приходить до лікаря і просить полікувати один зуб. А стоматолог каже, що хворих зубів є два, а не один. На що той відповідає: “Ні, другий зуб я прийду лікувати у наступному році, коли ці витрати покриває страхова” адже виділених страховою грошей вистачає лише на один зуб. Від цього і виникло таке визначення про американську стоматологію, як “Однозуба стоматологія”.

Страхова медицина – чудова ідея для загальної медицини але не для стоматології. Сьогодні навіть лікарі називають американських пацієнтів стоматологічними каліками, оскільки вони зв’язані умовами страховки та не можуть приймати рішень самостійно. Причиною у цьому є принципи страхової медицини та …. кількість зубів. До прикладу, 40 мільйонів людей мають 40 мільйонів сердець і 1,3 мільярди зубів – жодна страхова компанія не взмозі покрити такі витрати. Тому, єдиний вихід – це профілактика, а ще простіше це догляд за зубами, щоб вони були здоровими.

Щодо медичного ринку в Україні… Ми живемо у час змін, і тільки від нас залежить, у який бік буде рухатись наша медицина. При цьому профілактика – це набагато дешевше для країни, ніж лікування. Україна – чудова країна для медичного бізнесу адже так сталося, що тут є ринок. Просто зараз цій країні важко.

Чи зникне різниця між державною та приватною медициною?

Я думаю, що з часом різниця між державною і приватною медициною буде зменшуватися, поки не зникне зовсім. Не знаю яким чином це буде відбуватися, але років за десять державна медицина, яку ми вважаємо недолугою, зміниться на краще.

А те, що ми зараз перебуваємо у розваленій системі, дасть нам можливість перестрибнути одразу декілька етапів становлення. Прогнозую, що з часом конкуренція між державною і приватною медициною буде дуже високою. Зміни відбуваються вже зараз.

Як організатор Форуму власників та керівників медичного бізнесу, я бачу як з кожним роком на ці конференції приходить більша кількість представників державних чи комунальних установ. Це значить, що керівництво цих закладів починає розуміти: медицина – не просто сфера послуг, це ще й бізнес.

Я – професор, доктор медичних наук – теж довгий час вважав, що просто відкрив свою приватну практику. Навіть не думав про те, що насправді це бізнес. Але з часом, зрозумів, що приватна стоматологічна клініка, це стовідсотковий бізнес. Відтоді почав запрошувати на конференції бізнесменів і знайомити їх з керівниками медичних закладів. Взагалі, моє знайомство з бізнесменами, маркетологами та візіонерами, дало мені зовсім інше уявлення про те, як потрібно вести справи. Я захотів розказати про своє відкриття всім.

Людина, клієнт чи пацієнт

Основна проблема українського бізнесу полягає у тому, що кожен “живе” у власному будиночку і сам встановлює правила. Наприклад, в Україні існує загальна проблема: як називати людину, яка звернулась до стоматолога – клієнт чи пацієнт? Я вважаю, що з людьми, які приходять до лікаря потрібно спілкуватися людською мовою, а не з висоти лікар-пацієнт або я мудрий – ти дурний. Це чисто радянський підхід, в якому лікар є головним, така собі “велика шапка”. Коли людина сидить у стоматологічному кріслі, це, безумовно, пацієнт. Коли лікар розмовляє з людиною за межами кабінету, це вже клієнт. І це придумав не я. Цей підхід практикується у всьому світі. У західних вузах цьому навчають студентів. Я все ще чекаю на той момент, коли наша медична спільнота знайде в собі мужність визнати той факт, що якщо ми беремо у людей гроші, то перш за все, це бізнес і немає значення державна це клініка чи приватна.

Чому українці не хочуть вакцинуватися?

Я не очікував, що під час пандемії, буде така велика кількість людей, які не захочуть вакцинуватися (я перехворів на коронавірус на прикінці 2019 і в травні 2020 року, як тільки виникла можливість, вакцинувався у Болгарії “Модерною”), перебуваючи там у мого франчайзингового партнера. Сподівався, що на ситуацію вплине страшний досвід Італії, де померлим від COVID-19 не вистачало місця на кладовищах, але для українців це виглядало якоюсь казкою. Це не перелякало людей, не змінило їхнє ставлення до вакцинації. Українці вірять тому, що читають у соцмережах. Вірять сюжетам, у яких невідомі «спеціалісти» з розумним виглядом розповідають про світові змови, про те, що загрози не існує.

Хто винен, що склалась така ситуація? Відповідь така: відсутня якісна комунікація між державою і населенням. Просвітницькою діяльністю має займатися Міністерство охорони здоров’я. Це його завдання. У тій же Швеції, громадяни якої мають найздоровіші зуби у Європі, влада витратила величезні кошти і декілька років на те, щоб навчити людей правильно чистити зуби. На жаль треба визнати: за місяць-два надолужити втрачене роками нам не вдасться.

Чому українські медики мають бути вакциновані?

На цей час більш ніж 90 відсотків мого колективу (а це 120 працівників) вакциновано від COVID-19. З тим, хто не хоче вакцинуватися, ми ведемо дискусії, намагаємося переконати і розвіяти страхи.

Взагалі, вакцинація персоналу – це звичайна практика у моїй клініці. Мої працівники вакцинувались від грипу, гепатиту та інших хвороб. Мало хто знає, що 56 відсотків людей, у яких діагностують гепатит С, підхопили його у кріслі стоматолога. Здавалося б, чому медики, освічені люди, не хочуть вакцинуватися? Річ у тім, що у нас поки що немає авторитетної загально-медичної спільноти, якій можна довіряти. Не існує майданчиків, де ці теми можна було б обговорити. Кожен приймає рішення спираючись на власні, суб’єктивні міркування.

Нещодавно до нас у клініку зателефонував клієнт і запитав: “У вас усі лікарі вакциновані? Лікування буде безпечним?” Це говорить про те, що до невакцинованого стоматолога певна кількість клієнтів точно не потрапить. Тому вакцинуватись корисно не тільки для власного здоров’я, а й для бізнесу.

Джерело

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі