Юрій Ніколов

Юрій Ніколов

Журналіст, засновник проєкту “Наші гроші”

“Слуги народу” остаточно консервують схему УКРАВтодору, ховаючи ціну асфальту

Юрій Ніколов | 21 листопада 2021 Думка
Share Button
Минулого тижня в системі Укравтодору пройшли тендери на 9,2 млрд. гривень.

Середній та капітальний ремонт доріг – 8,12 млрд.

Зеленський продовжив стояти на своєму – щоб там не було, які б енергокризи не трусили країну, а УКРАВтодор повинен друкувати гроші та перемоги. Більше того, досвід Олександра Кубракова по зменшенню конкуренції в “Великому будівництві” вже транслювали на “Укрзалізницю”, де оголосили найбільший і потенціально найкорупційніший тендер в історії України. А сам Кубраков вже настільки близький до президента, що він вже п’є пиво з Зеленським на рівні з Єрмаком і КТимошенком (до речі, а чи був там Шефір взагалі?)

Також минулого тижня “слуги народу” вирішили остаточно закупорити схему по освоєнню маржі в Укравтодорі.

Вони проголосували за скандальний законопроект №2234, яким у Мінрегіону забирають функції по затвердженню методик і правил для визначення вартості ремонту доріг. І ці функції передаються Міністерству інфраструктури, яке має намір знищити нинішні кошторисні норми.

Мова йде про те, щоб нормативними документами ввести правило про НЕпублікацію жодних даних про вартість будівельних матеріалів для ремонту доріг. Тобто закон від “слуг народу” просто унеможливлює такі новини як ця – “Онур» забрав 1,5 млрд на трасу до Росії по дуже завищеним цінам”.

Для обґрунтування своєї позиції піарники Кубракова посилаються на європейський досвід. Мовляв, там ніхто не говорить про ціну будматеріалів чи зарплати робітників, мовляв, підрядник сам визначає на що і як йому витратити отримані гроші. Головне щоб він давав результат – якісну дорогу.

Але піарники Укравтодору при цьому не хочуть говорити про другу сторону медалі – про ціну якості. Бо корупція завжди зашивається саме у ціну.

Корупційна схема проста. Однією рукою організатор закладає в очікувану ціну тендеру побільше маржі, щоб вистачило на конверти та відкати. А другою рукою організатор повинен не допустити участі непрошених варягів у торгах, щоб вони активною поведінкою на аукціонах не опускали ціну підряду аж занадто сильно. І тоді “свої” компанії тихо-мирно все поділять і конвертують.

Ще раз. Однією рукою накачуєш тендер маржою, другою рукою – закриваєш до неї доступ усім крім своїх.

“Наші гроші” вже показували на прикладі Польщі разючу різницю, коли в тебе є справжня конкуренція на торгах, і коли немає.

У поляків на ринку діє щонайменше десяток крупних міжнародних компаній, на відміну від України на їхніх тендерах конкурують зазвичай від 6 до 11 компаній (так – на кожний окремий тендер подаються десять заявок), і на таких торгах поляки отримують економію 30 відсотків!

Тоді як Укравтодор має абсолютно протилежну картину.

Наприклад, минулого тижня з дюжини його торгів лише на двох було три учасники, а на решті – мінімальні два “конкуренти”. Тому й недивно, що середня знижка на таких торгах склала жалюгідні 3,4%. Порівняйте з польськими 30%…

“Слуги народу” йшли до цієї схеми два роки. Законопроєкт був поданий ще восени 2019 року. Але різні сили два роки тормозили прийняття нових правил, які призведуть до остаточної закупорки схеми.

Однак за два роки українська громадськість звиклась з наративом “крадуть, але щось роблять”, біг-медіа повністю заблокували оприлюднення даних про завищення цін на “Великому крадівництві”, а західні партнери або лояльно ставляться до дій “кубраковців”, або просто нездатні вплинути на персональну лояльність Зеленського до дій Кубракова.

Тож тепер завищення цін буде цілком законним.

Скаржитись в АМКУ на “укравтодорівську” дискримінацію вже майже ніхто не ходить. Весь ринок зробив висновки з історії про те, як відомство Ольги Піщанської через Окружний суд Вовка відстоює своє рішення не розглядати картельну змову шляховиків і укравтодорівців. До того ж в руках “кубраковців” є ще потужніша дубина.

Строптивим “опозіціонерам” чи “вискочкам” просто зменшують виплати за вже виконані роботи. Тому опір з боку ринку теж подолано і останні “чистоплюї” вже розігрують підряди з “картелістами” з мінімальною знижкою. Бо мова йде вже про виживання бізнесу, який держава системно заганяє в понятійний табір неписаних правил.

 

Джерело

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі