Тетяна Ризванюк про електронні сервіси податкової в умовах карантину і не тільки: що актуально та зручно

11 вересня 2020 Життя
Share Button
Фото: Тетяна Ризванюк
Сьогодні ми спілкуватимемось з начальником управління електронних сервісів Головного управління ДПС у Львівській області Тетяною Ризванюк щодо найзручніших способів отримання послуг податкової.

У зв’язку з запровадженням в Україні карантину із метою запобігання поширення вірусу COVID-19 податкова рекомендує платникам податків утриматися від відвідування центрів обслуговування платників без нагальної потреби та користуватися електронними сервісами ДПС для подання звітності, сплати податків та для отримання адміністративних послуг.

Доброго дня, пані Тетяно. Розкажіть, будь ласка, що таке електронні сервіси та як їх використовувати?

Доброго дня! Так, дійсно, на сьогодні все актуальнішим та популярним серед платників податків Львівщини є використання електронних сервісів, тобто послуг, які надаються з використанням Інтернету. Це дає змогу зекономити час та уникнути необхідності відвідування Центрів обслуговування платників в умовах карантину.

Протягом останніх років Державна податкова служба України, в минулому фіскальна служба, активно працювала над розробкою та впровадженням багатьох електронних сервісів.

Декілька років працює та активно використовується платниками податків інформаційно-телекомунікаційна система «Електронний кабінет». Цей сервіс постійно удосконалюється, додаються нові послуги та можливості.

Які послуги можна отримати через Електронний кабінет?

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http:// cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.

У приватній частині Електронного кабінету платник має змогу:

відправити до будь-якого контролюючого органу листа в електронному вигляді (меню «Листування з ДПС»);

доступу до особистої інформації, зокрема реєстраційних та облікових даних (меню «Облікові дані»), даних інтегрованих карток (меню «Стан розрахунків з бюджетом»), переліку отриманих документів та поданої звітності платника податків (меню «Вхідні/вихідні документи»);

переглянути стан розрахунку з бюджетом (меню «Стан розрахунків з бюджетом»);

отримати витяг щодо стану розрахунків з бюджетами та цільовими фондами за даними органів ДПС, надіславши запит на його отримання;

отримати довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи;

надіслати запити на отримання інформації, заяви на реєстрацію платником окремих податків, отримати витяги з реєстрів;

створювати та надсилати електронні документи: податкової та статистичної звітності, звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

скористатися іншими електронними сервісами та отримати корисну інформацію.

Що необхідно для того, щоб скористатися електронними послугами та сервісами податкової пересічному громадянину?

Перш за все доступ до Інтернету. Якщо мова йде про захищену інформацію, тобто ту, яка надається через Електронний кабінет, то необхідні електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує.

Його можна отримати як у Центрі обслуговування платників податків, а саме відокремленому пункті реєстрації користувачів Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС у місті Львові в адмінбудинку ГУ ДПС у Львівській області за адресою: вул. Стрийська, 35, або якщо Ви є клієнтом, наприклад, одного з банків, що генерують такий підпис, то можна використати і його.

Хочу звернути увагу, що з метою забезпечення надання кваліфікованих електронних довірчих послуг на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусу COVID-19 на території України, пункт реєстрації користувачів електронних довірчих послуг у м. Львові в податковій надає їх лише за попереднім записом за номером телефону: 297-35-05.

Також слід зазначити, що всі електронні сервіси податкової доступні через субсайт Територіальних органів ДПС у Львівській області за адресою: lv.tax.gov.ua

Більш детально зупинюся на сервісах для фізичних осіб. Їх в Електронному кабінеті об’єднано в окремий Е-кабінет для громадян, який надає змогу:

доступу до реєстраційних даних та даних про об’єкти оподаткування (рухоме та нерухоме майно, відомості про які надходять до ДПС з відповідних реєстрів інших державних органів);

доступу до сформованих податкових повідомлень – рішень щодо сум нарахованих податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю;

подання декларації про майновий стан і доходи;

отримання відомостей про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Наші читачі запитують, як можна не звертаючись у податкову повідомити громадянину про зміну місця проживання, тобто податкової адреси?

Фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр), зобов’язана особисто або через представника подати до відповідного контролюючого органу облікову картку фізичної особи – платника податків за ф. №1ДР (далі – Облікова картка за ф. №1ДР), яка є водночас заявою для реєстрації у Державному реєстрі, та пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство).

Фізичні особи повідомляють контролюючі органи про зміни, які вносяться до Облікової картки за ф. №1ДР, шляхом подання заяви про внесення змін до Державного реєстру за ф. №5ДР (далі – Заява за ф. №5ДР).

Для заповнення Облікової картки за ф. №1ДР та Заяви за ф. №5ДР використовуються дані документа, що посвідчує особу та інших документів, які підтверджують зміни облікових даних.

Платник податків має право реалізовувати через електронний кабінет права та обов’язки, передбачені Податковим кодексом України та які можуть бути реалізовані в електронній формі засобами електронного зв’язку.

Як вже раніше згадувалось вхід до інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет» здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua. Робота у приватній частині ІТС «Електронний кабінет» здійснюється після проходження користувачем електронної ідентифікації он лайн з використанням електронного цифрового підпису.

В електронному вигляді Облікова картка за ф. №1ДР та Заява за ф. №5ДР подаються через меню «ЕК для громадян»/«Облікова картка фізичної особи – платника податків. Форма 1ДР/Заява про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків. Форма 5ДР» приватної частини ІТС «Електронний кабінет».

Для приєднання до Облікової картки за ф. №1ДР та Заяви за ф. №5ДР сканованих копій документів, що посвідчують особу та інших документів, які підтверджують зміни облікових даних, платнику податків необхідно використати закладку «Додатки» та обрати «Документ довільної форми», який заповнюється наступним чином:

– поля «Назва документа», «Номер документа», «Дата документа» заповнюються згідно з даними документа, що посвідчує особу або документа, який підтверджує зміни облікових даних;

– у графі 2 «Найменування файлу документа» табличної частини за допомогою кнопки «Обзор» обирається відповідна сканована копія документа.

При цьому кожен документ має бути збережено в окремому додатку (формат файлу може бути pdf/jpg із обмеженням розміру не більше 2МБ).

Для збереження сканованого документа необхідно натиснути кнопку «Зберегти».

Платник податків підписує сформовані Облікову картку за ф. №1ДР або Заяву за ф. №5ДР електронним цифровим підписом та направляє протягом операційного дня до контролюючого органу.

До 01 липня 2020 року мешканці Львівщини отримали податкові повідомлення-рішення про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. У деяких платників податків є розбіжності щодо площі квартир чи будинків, окремі мають борг, якщо не сплатили цей податок протягом 60 календарних днів з моменту отримання таких повідомлень. Як зясувати ці питання, і чи допоможуть в цьому сервіси податкової?

Так, безперечно. Для фізичних осіб – платників податків в Електронному кабінеті надано он-лайн доступ до сформованих податкових повідомлень-рішень щодо сум нарахованих податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а також і транспортного податку та плати за землю.

Крім того, в режимі «ЕК для громадян» приватної частини Електронного кабінету платники податків – фізичні особи мають змогу перегляду даних щодо об’єктів рухомого та нерухомого майна, які є об’єктами оподаткування (земельні ділянки, житлові будинки, квартири, садові (дачні будинки), гаражі, легкові автомобілі тощо), відомості про які отримані з реєстрів інших державних органів та стосовно яких сформовані податкові повідомлення-рішення.

Також в Електронному кабінеті за допомогою сервісу «Стан розрахунків з бюджетом» громадяни можуть переглянути інформацію про наявність або відсутність у них податкового боргу. У разі необхідності фізичні особи можуть сплатити податки, збори, платежі та перевірити стан розрахунків по таких податках.

На Львівщині багато суб’єктів господарювання, які застосовують як спрощену, так і загальну систему оподаткування. Можуть бажати її змінити. Як це зробити практично?

До 15 вересня 2020 року можна подати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування з 1 жовтня 2020 року, тобто з IV кварталу 2020 року.

Це можна зробити за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету.

Як юридична особа, так і фізична особа – підприємець має змогу направити до органу ДПС разом із супровідним листом Заяву та розрахунок доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування за встановленою формою у форматі pdf (обмеження 2 МБ).

Датою подання Заяви із супровідним листом є дата реєстрації супровідного листа в органі ДПС. Протягом одного робочого дня після надсилання такого листа до органу ДПС автора електронного листа буде повідомлено про вхідний реєстраційний номер та дату реєстрації. Інформацію щодо отримання та реєстрації листа в органі ДПС можна переглянути у вкладці «Вхідні документи» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету, відправлені листи – у вкладці «Відправлені документи» меню «Вхідні/вихідні документи».

Також не менш цікавим та актуальним на сьогодні є застосування програмних РРО, які бізнес має змогу використовувати з 01 серпня 2020 року. Чи можливо здійснити їх реєстрацію через Електронний кабінет?

З 01 серпня 2020 року безкоштовне програмне забезпечення для програмного РРО (далі ‒ ПРРО) стало доступним для повноцінного використання на добровільній основі.

Зазначений програмний продукт є альтернативою традиційним касовим апаратам, причому встановити його можна на смартфон, планшет, комп’ютер або інший пристрій, що має ОС Android або Windows. В перспективі планується введення ПРРО і для iOS.

Впровадження ПРРО не виключає застосування класичних касових апаратів. Це альтернатива, яка дозволяє з 1 серпня бізнесу обирати той пристрій, який є більш зручним для проведення розрахункових операцій – класичний та/або програмний РРО.

Податковим законодавством встановлено три основні етапи впровадження нових правил проведення розрахункових операцій в умовах дії змін до законодавства щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг:

– з 1 серпня 2020 року надана можливість обирати той пристрій, який є більш зручним для проведення розрахункових операцій – класичний та/або програмний РРО;

– з 1 січня 2021 року РРО застосовуватимуть суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахунки у сфері Інтернет-торгівлі, ресторанного господарства, ювелірній галузі, торгівлі побутовою технікою, медичних послуг, туризму, готелів, секонд-хенду;

– з 1 квітня 2021 року РРО використовуватимуть фізичні особи – підприємці, які перебувають на спрощеній системі оподаткування і є платниками ІІ, ІІІ та IV груп єдиного податку.

Тобто норми щодо обов’язкової фіскалізації наберуть чинності поступово – з 01.01.2021 та з 01.04.2021, тому суб’єкти господарювання, які на сьогодні ще не мають обов’язку застосовувати РРО/ПРРО, можуть долучитись до тестування ПРРО та можуть взяти участь у апробації роботи ПРРО та АРІ, оцінити їх функціонал та набути досвід щодо використання ПРРО.

Здійснити реєстрацію програмного РРО можна, подавши реєстраційну заяву в електронній формі, скориставшись засобами Електронного кабінету.

Також слід згадати про відеоуроки від податкової, за допомогою яких платники податків можуть вивчити всі тонкощі використання електронних сервісів. Їх можна знайти на офіційному вебпорталі Державної податкової служби України за посиланням.

 

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі