В «Опорі» прокоментували можливість дострокових місцевих виборів у Львові

25 грудня 2020 Львів, Політика
Share Button
Андрій Садовий. Фото: Микола Тис/ZIK
У Львові після виборів до місцевих рад одразу почались непорозуміння між новообраним мером Андрієм Садовим та депутатським корпусом.

Нагадаємо, 19 листопада міська Територіальна виборча комісія ухвалила рішення, що перша сесія відбудеться 3 грудня, коли вже буде відоме ім’я новообраного голови Львівської Об’єднаної територіальної громади (ОТГ). Однак за кілька хвилин до опівночі 22 листопада, у час, коли на дільницях відбувався підрахунок голосів, комісія внесла зміну у свою постанову і призначила перше засідання на 24 листопада.

Таким чином вперше у Львові урочиста сесія депутатів ЛМР відбулась без мера, оскільки ще не було оголошено офіційних результатів.

Така ситуація породила нові теми для обговорення, а саме – дострокові вибори. Більше того, питання дострокових місцевих виборів навесні 2021 року обговорюються і на Банковій.

Діло запитало у Тараса Радя, координатора “Опори”, чи можливе переобрання мера Львова та депутатського корпусу, і які для цього є підстави.

“У законі “Про місцеве самоврядування” не так багато можливостей для дострокових виборів. Для того, щоб відбулися позачергові вибори міського голови за його відставку мають проголосувати не менше 2/3 депутатів від складу ЛМР (43 і більше депутатів), за умови порушення ним норм цього Закону, Конституції або інших законів. Також це може бути обвинувачений вирок суду про порушення мером Законів або Конституції. В обох випадках після наявності таких рішень подається звернення до ВРУ, яка на цій підставі може оголосити позачергові вибори міського голови протягом 90 днів. Є ще варіант відкликання мера через інструмент народної ініціативи, тобто з ініціативи виборців (він дуже складний, громіздкий і мало реалістичний на практиці), а також через механізм проведення місцевого референдуму (проте у нас не має спеціального закону про референдум, а тому цей механізм не працює)”.

Щодо обранців львів’ян, то ситуація ще більш нереалістична.

“Що стосується дострокового розпуску депутатського корпусу, то тут ще менший спектр правових підстав. Фактично є лише дві: порушення радою Законів та Конституції і неможливість провести чергової сесії. Якщо депутати не можуть провести протягом кварталу чергову сесію або не рідше ніж один раз на місяць з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру, то це може бути підставою для виникнення питання про дострокового припинення повноважень. Таке питання виноситься міським головою на місцевий референдум (проте правовий механізм відсутній). Також може бути обвинувачувальне рішення суду про порушення депутатським корпусом Закону чи Конституції, а тоді його розгляд відповідним комітетом ВРУ, яка може призначити на цій підставі позачергові вибори. Проте це складно, хіба що є політичний консенсус у ВРУ, яка захоче таку міську раду розпустити. На практиці достроково припинити повноваження депутатського корпусу складніше, аніж міського голови і таких прецедентів значно менше, аніж у випадку в мером”, – роз’яснює Тарас Радь.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі