Закупка електроенергії «Укрзалізниці» – час обирати

Валерій Щербина | 27 жовтня 2020 Життя
Share Button
Фото Укрзалізниця
Перед керівником АТ «Українська залізниця» Володимиром Жмаком стоїть непростий вибір – розміняти свою совість на великі гроші від корупційної схеми чи забезпечити чесну закупівлю електроенергії.

Не дивлячись на публікації, звернення до АТ «Українська залізниця», депутатів і правоохоронних органів – тендер на закупівлю електроенергії для Укрзалізниці, в черговий раз, так і не відбувся.

Не зважаючи на акції протесту під своїми стінами, АТ «Українська залізниця» продовжує закупляти електроенергію в власної, штучно створеної прокладки ТОВ «Енерго збут транс» і витрачати гроші на переплати корупційної схеми та відкати директору «Енергозбуту» Ноздріну та іншим учасникам схеми.
20 жовтня, громадська організація «Інститут моніторингу інфраструктури» проводила пікет під стінами «Укрзалізниці» з єдиною вимогою до відповідальних осіб «УЗ» – Жмака, Левади, Валієва, припинити корупційну схему Ноздріна.

Після майже двох годинних вимог до Володимира Жмака вийти і по спілкуватися з громадськістю, представники «УЗ» все ж таки вийшли прийняти наше звернення. Проте, за нашою інформацією, схему не поспішають зупиняти.

Дана схема знаходиться під пильною увагою як громадськості так і правоохоронних органів.
Національним антикорупційним бюро України розслідується кримінальна справа по факту закупки електроенергії в першому кварталі 2020 року, а Державним бюро розслідувань відкрита справа по учасникам схеми.

Схема «Енерго збут транс» – нахабна і не життєздатна. З 11 липня 2020 року всі договори по поставках електроенергії для «Укрзалізниці» з «Енерго збут трансом» (а більше ніяких немає) є незаконними, так як набули чинності нові норми ЗУ «Про ринок електричної енергії», який забороняє операторам систем розподілу (Укрзалізниця) мати на праві власності чи в управлінні суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність з виробництва або постачання електроенергії.

На відокремлення операторів від виробників та постачальників в суб’єктів господарювання було три (!!!) роки, з моменту ухвалення закону до моменту вступу його в силу. Проміжок часу більш ніж великий. За цей період в «Укрзалізниці» примудрилися вигадати схему, створити компанію, що здійснює діяльність з постачання електроенергії та ще й відмовляються її припинити.

Тендер по закупівлі електроенергії систематично не відбувається, а «Енерго збут транс» закупляє електроенергію в посередницьких комерційних структур з переплатою до 20%, якщо аналізувати ціну від кварталу до кварталу.

В такому випадку, в керівника АТ «Українська залізниця» Володимира Жмака є два варіанти – провести прозорий, відкритий тендер по закупівлі електроенергії, на якому не будуть створюватися штучні, дискримінаційні вимоги до учасників, або врешті решт почати закупляти електроенергію в безпосередніх виробників, що не заборонено законом.

Для прикладу акціонерне товариство «Українська залізниця» яке знаходиться в власності держави, може напряму купляти електроенергію в великих державних підприємств – ПрАТ «Укргідроенерго», що оперує рядом гідроелектростанцій, або ж ДП «НАЕК «Енергоатом», що взагалі забезпечує більше 50% потреб всієї України в електроенергії.

З впевненістю можна сказати, що умовний «Енергоатом», як і будь-який зацікавлений гравець ринку, готовий буде надати «Укрзалізниці» значну знижку, зважаючи на ті об’єми електроенергії які потребує «УЗ». Заключення прямого договору з виробником – ефективне і швидке вирішення корупційної схеми на користь держави і громадян. Оптова ціна на електроенергію яку зможуть запропонувати виробники, буде не тільки нижчою ніж ціна електроенергії за схемою, а і нижчою за ринкову. Цілком імовірно, що економіє буде складати до 40%. При тому, що очікувана вартість закупки електроенергії згідно скасованого тендеру складає 4,3 млрд. грн то можна очікувати, що «УЗ» зможе вивільнити до 2 млрд. грн на рік для своїх потреб – збільшення заробітної плати, оновлення рухомого складу, модернізації, тощо.

Державним корпораціям має бути цікаво співпрацювати між собою для отримання спільної вигоди. Володимиру Жмаку варто нарешті зробити правильний вибір, інакше він ризикує залишитися в пам’яті, як ще один, черговий керівник «Укрзалізниці», що проігнорував багатомільярдні схеми, яких за останні роки змінилося чимало.

Питання компенсації збитків держави вирішить розслідування правоохоронних органів.

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі