Закупка електроенергії «Укрзалізниці» – ще один аргумент проти схеми «Енерго збут транс» Ноздріна

Share Button
Фото - ілюстративне
Поки комерційні гравці на ринку електроенергії демпінгують ціни та заключать рекордні угоди, «Укрзалізниця» продовжує закупати електроенергію за завищеними цінами через схему Ноздріна і афілійованої компанії «Енерго збут транс».

Схема закупівлі електроенергії «Укрзалізницею» через власноруч створену компанію «Енерго Збут Транс» є незаконною. Це доконаний факт, розкритий в ряді розслідувань.

З 11 червня 2020 року, в зв’язку з вступом в силу нового положення ЗУ «Про ринок електричної енергії, АТ «Українська залізниця» забороняється мати на праві власності чи в управлінні субєкта господарської діяльності з виробництва або постачання електроенергії – «Енерго збут транс». Електроенергія мала б закуплятися шляхом проведення тендеру на закупівлю електроенергії через систему Prozorro або шляхом заключення прямого договору з потужними, великими виробниками електричної енергії, як «Енергоатом» чи «Укргідроенерго».

Як можна зрозуміти з останніх новин, даний варіант є навіть більш вигідним. Наприклад, минулого тижня «Енергоатом» на аукціоні продав електроенергію на електронному аукціоні з рекордним дисконтом в 42%. При ринковій ціні в 1120 грн за МВт/год. 85% електроенергії яку продавав «Енергоатом» придбали компанії ДТЕК та Юнайтед Енерджі за 650 грн. МВт/год. Чому в даних аукціонах досі не приймає участь «Укрзалізниця»? Відповідь проста – на них не можна отримати відкатиНоздріну, Леваді та іншим учасникам схеми.

Як нам стало відомо, численні публікації і звернення до «Укрзалізниці» досягли певного результату і «УЗ» спромоглася звернутися до «Енергоатома» з листом щодо можливості закуповувати електроенергію в виробника. Така можливість цілком реальна. «Енергоатом» торгує електроенергією на «Українській енергетичній біржі».

Цікаво чим займаються директор з закупівель АТ «Українська залізниця» Сергій Довгаленко та начальник Департаменту планування очікуваної вартості закупівель Олег Золотарьов? Чому відповідальним особам «Укрзалізниці», які отримують не малу заробітну платню і головною задачею яких є економія грошей «УЗ» шляхом проведення максимально вигідних закупівель, досі не прикладено зусиль для закупки електроенергії у безпосереднього виробника. Більше того, саме вони узгоджують завищену ціну за якою відбуваються закупки «Енерго збут транс» Валерія Ноздріна. Чому в.о. директора філії «Центр забезпечення виробництва» ТімурВалієв, який лише два місяці займає свою посаду, активно включається до участі в схемі?

Повертаючись до факту реалізації «Енергоатомом» електроенергії на електронному аукціоні, хочеться звернути увагу на такий нюанс. Одним з покупців на даному аукціоні була компанія НЕК, в якої купує електроенергію ТОВ «Енерго збут транс» Валерія Ноздріна для «Укрзалізниці». Ціна за якою НЕК придбала електроенергію в «Енергоатома» на останньому електронному аукціоні 16 листопада 2020 року склала 0,75 грн. кіловат/год. Ціна за якою «Енерго збут транс» купує в НЕКу – 1,45 грн. Це означає «навар» в розмірі 70 коп. на кіловаті електроенергії, яких «Укрзалізниця» потребує дуже і дуже багато. Відповідно різниця в ціні формує вал коштів який осідає у вигляді відкатів в кишенях учасників схеми – директора ТОВ «Енерго збут транс» Валерія Ноздріна, першого заступника директора Департаменту електрифікації та електропостачання «УЗ» Сергія Левади, директора з закупівель Сергія Довгаленка, начальника Департаменту планування очікуваної вартості закупівель Олега Золотарьова і виконувача обов’язків директора Філії «Центр забезпечення виробництва» ТімураВалієва. Інакшої причини, чому «Укрзалізниця» не купує електроенергію у виробників немає. І про це, неодноразово писали в своїх розслідуваннях.

Для прикладу, порівнюємо ці цифри з ринковою вартістю електроенергії в 1120 грн/мегават і в листопаді 2020 року і можливістю отримання дисконту від «Енергоатома». За 10 місяців 2020 року АТ «Українська залізниця» придбала для своїх потреб близько 3,5 млрд. МВт*год електроенергії на 5,5 млрд. грн. Середня ціна, за якою «Енерго збут транс» закуповує електроенергію склала 1500 грн/МВт*год. При цьому середня ціна за якою ДП «НАЕК «Енергоатом» продає електричну енергію в 2020 році складає близько 1050 грн/МВт*год.

Таким чином якби АТ «Українська залізниця» закуповувала б електроенергію в ДП «НАЕК «Енергоатом» то витратила б на це близько 3,7 млрд. грн. Тобто економія склала б, за самими скромними оцінками, без врахування дисконту – 1,8 мільярда гривень. Це означає, що збитки «Укрзалізниці» від схеми «Енерго збут транс» лише за 2020 рік можна оцінувати, не менше як в 1,8 мільярда гривень. «Укрзалізниця» закуповуючи електроенергію в «Енергоатома» за ринковою ціною, вже буде економити власні кошти, а враховуючи можливий дисконт від об’ємів, зможе вивільнити значний об’єм фінансів для власного розвитку.

При цьому, компанія «Енерго збут транс» замість того, щоб закуповувати електроенергію у виробника ДП «НАЕК «Енергоатом» закуповує її в трейдингової компанії Геруса та Притики. Чим вже цікавляться правоохоронці.

Підбиваючи підсумки варто зазначити, що кредит довіри до нового голови правління «Укрзалізниці» стрімко тане. Якщо, Володимир Жмак найближчим часом не докладе зусиль до ліквідації схеми «Енерго збут трансу» та процесу закупівлі електроенергії в виробника, це буде свідчити про його безпосередню фінансову зацікавленість в даній оборудці. Керівники змінюються – схема працює!

 

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі