Чому ми так легко “даруємо” іншим націям своїх видатних осіб? Ретро

Share Button
Адам Дідур (праворуч на світлині)
На світлині - Адам Дідур зі своїм колегою. Чим ця постать мала б бути цікавою для нас?
По-перше, співав Адам Дідур у найбільших театрах світу: у знаменитому оперному театрі “Ла Скала” в Мілані та в “Метрополітен-опера” в Нью-Йорку (з 1908 по 1932 роки), а також багато гастролював. Цей чоловік, був, що називається, з “абсолютним” басом, який, за словами С.Лєвіка, “…зумів конкурувати не менш знаменитому Федору Шаляпіну”. Більше того, в італійській опері Адам Дідур “був на голову вище від співаків трупи”. У Мілані він винаймав спільне скромне помешкання разом із своїми колегами по навчанню, у тому числі з Соломією Крушельницькою.
.
Будучи в Італії, Адам Дідур познайомився з мексиканкою Анжелою Аранда-Арелано, з якою він згодом одружився. У молодят тоді народилося три донечки: Єва, Ольга і Марія, які також стали співачками.
.
По-друге, емігрувавши зі Львова, напередодні Першої Світової війни, до США, Адам Дідур швидко зробив там блискучу кар”єру і заробив чималі гроші, однак, під час знаменитого краху Нью-Йоркської фондової біржі, втратив (за один раз!) кілька сотень тисяч доларів.
.
Мав, наш герой, одну невелику слабість – неймовірно любив гру в покер і, за словами свого учня і теж відомого співака Леслава Фінзе, програші у покер в Адама Дідура перевищили його фінансові втрати під час вищезгаданого краху Нью-Йоркської біржі, але “…йому то було байдуже” (нещодавно Юрій Смірнов звернув на це увагу).
.
В нью-йоркській газеті “Свобода” за 5 січня 1915 року у статті під назвою «Небувалий український концерт у Нью-Йорку» сповіщалося: «Адам Дідур, знаний більше в широкім світі, ніж серед своїх земляків. Немає на земній кулі держави, немає міста, де б не любувалися його прекрасним басом. Дідур скрізь здобував велику славу й належить до співучих королів світу».
.
А, тепер, не менш важливе, у всьому тому, питання: чий співак Адам Дідур? Якої нації чи культури?
.
Якщо ви зараз загуглите цю тему, то у переважній більшості інформацій йтиметься про його неукраїнське походження. Сумно, але навіть частина українських музикознавців (Лешек Мазепа) не дошукуються у цьому питанні правди, а переповідають вигадки з-за Сяну. Так, справді, проблема походження Адама Дідура до останнього часу залишалася найбільш таємничою і нез”ясованою в усій його біографії, хоча дослідники й знали, що мамою Адама Дідура, була В.Ясінська – українка, з теренів сучасної Івано-Франківщини.
.
Однак, струнка, ніби-то, концепція про “польське” походження Адама Дідура, розбивається об факти.
.
Перше, що мало б насторожити прихильників неукраїнського походження цього оперного співака, так це те, що охрестили Адама Дідура в українській греко-католицькій церкві святого Архистратига Михаїла в с. Воля Сенькова у Надсянні (неподалік Добромиля, але – по тамтой бік сучасного кордону). Крім того, у своїй книжці відомий оперний співак Михайло Голинський зацитував свою розмову з професором Чеславом Зарембою, який казав, що:
.
“…мама Дідура (Вінцента Ясінська-М.Б.) зі своїм чоловіком служили у польського дідича-графа (його ім”я: Яків Броховіч-Віктор), який володів селом поблизу Богородчан Станіславівського повіту. І так сталося, що наймичка народила сина від цього графа, якого і назвала Адамом. Чоловік наймички, заради хліба і спасіння від злих язиків,погодився назватись батьком не своєї дитини і дати їй своє прізвище –Дідур. …Підростаючи, малий пішов до місцевої школи, а потім -до вчительської гімназії. Граф піклувався про навчання і виховання Адама. У дитинстві Адам мав надзвичайної краси голос, який за час навчання в семінарії визрів і набув величезної сили, став бас-баритоном. Граф умовив Дідурів по закінченні Адамом семінарії відіслати його на навчання співу до Мілана. За навчання Адама платив граф. …Офіційно він вважався поляком. Проте, велика любов до своєї мами виливалась у таку ж любов до всього українського чи, як він казав,-руського народу”.
.
Лише через три роки зі згаданою Вінцентою Ясінською одружився місцевий органіст і народний учитель Антоній Дідур зі села Сихів Стрийського повіту, який усиновив Адама надавши йому своє прізвище. Сам же, Антоній, був греко-католиком й походив зі Стрийщини. Повторно охрестили Адама Дідура, як писав у своїй розвідці Ігор Мельник, 1 січня 1885 року в римсько-католицькому парафіяльному костелі Різдва Пресвятої Діви Марії у Стрию. Таким чином, українське музикознавство має всі підстави зараховувати Адама Дідура до славетної когорти таки наших оперних співаків.
.
І Львову, мабуть, вартувало хоча б десь відзнакувати на своїх кам”яницях пам”ять про Адама Дідура, продублювавши той невеликий текст, іноземними мовами. Тільки в такий – активний спосіб пропагуючи своє, ми зможемо сподіватися, що незабаром таки станемо “своїми” у тій, дещо самозакоханій, Європі…
P.S.
“… Саме з ініціативи Адама Дідура в січні 1915 року в Нью-Йорку відбувся великий концерт української пісні, кошти від якого пішли на допомогу вдовам і сиротам Галичини, чоловіки й батьки яких загинули на початку Першої світової війни.
Вперше про цю подію сповістила газета «Свобода» 5 січня 1915-го, де в рекламному оголошенні повідомлялося: «У вівторок, дня 19 січня року 1915-го о годині 8.30 вечора відбудеться великий концерт артиста Метрополітен-опери в Нью-Йорку співака-баса світової слави Адама Дідура та двох артистів цієї ж опери. Дохід призначений на жертви війни в старім краю».
А вже в наступному числі цієї ж газети під назвою «Небувалий український концерт у Нью-Йорку» сповіщалося: «Адам Дідур, знаний більше в широкім світі, ніж серед своїх земляків. Немає на земній кулі держави, немає міста, де б не любувалися його прекрасним басом. Дідур скрізь здобував велику славу й належить до співучих королів світу». Далі йшлося, що серед українців також є співаки світового рівня — Олександр Мишуга, Соломія Крушельницька та Модест Менцинський.
У четвертому числі «Свободи» від 12 січня 1915 року було опубліковано програму, де вказувалося, що в концерті, крім Адама Дідура, візьмуть участь його колеги по метрополітарній сцені Марія Раппорд, американська співачка німецького роду, та піаністка Софія Наїмська…
.
У рецензії, опублікованій у «Свободі» від 23 січня відзначалося: «У вівторок, 19 січня, відбувся в Нью-Йорку в «Карнеґі-гол» величавий наш концерт, на який з’явилося багато нашої й чужої публіки. У ложах видно було православного єпископа Ортинського, нью-йоркського кардинала Ферлея, австро-угорського амбасадора з Вашинґтону екселенцію д-ра Александра Думбу, австрійського генерального консула в Нью-Йорку Александра Нубера та кількох урядників консулату, між ними Александра Вандмаєра, мільйонерів Вандербільда та Шваба, артистку Сембріч-Коханську з родиною та багато визначних особистостей»…
.
1932-го Адам Дідур завершив свою оперну кар’єру й оселився у Львові, де сім років займався педагогічною практикою, був директором Львівської опери, де як режисер здійснив ряд оперних постановок. Ще 1906-го на зорі грамзапису в Буенос-Айресі він разом із Соломією Крушельницькою записав на платівки кілька українських народних пісень. Особливо до вподоби йому була пісня Марусі Чурай «Віють вітри, віють буйні», яку Лисенко використав у опереті «Наталка Полтавка».
Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі