Вибухи петард, крики птахів і 24 години за кермом: про клопітку роботу орнітологів в аеропорту «Львів»

12 листопада 2019 Життя, Львів
Share Button
Фото: Юра Мартинович
Чи знаєте ви, що у всіх великих аеропортах є спеціальні орнітологічні служби, які стежать за тим, щоб птахи не спричиняли зіткнень з літаками? Якщо і знаєте, то не факт, що розумієте нюанси цієї цікавої і важкої роботи.

Журналіст ІП «Діло» провів робочий день із керівником Групи з орнітологічного забезпечення польотів Міжнародного аеропорту «Львів» ім. Данила Галицького, щоби дізнатися більше про їх важливу працю, яку пасажири навіть не помічають.

Історія каже, що відколи літаки почали регулярно літати в аеропортах, відтоді постало питання спостереження за птахами в зонах летовищ. Перші борти мали гірший захист від пернатих, бо була примітивна обшивка і не було вироблено ефективних методів відлякування. Особливо небезпечними птахи були і є для невеликих літаків, адже що менша площа аероплана, то більшу загрозу може спричинити зіткнення, особливо, якщо це велика тварина. Натомість, для великих бортів маленькі пташки практично не несуть загрози.

Фото: Артур Возненко

Основне завдання орнітологів – зробити летовище непривабливим для життя птахів та не допустити зіткнень птахів з літаками. Однак бувають періоди, коли часто доводиться ганяти пернатих з одного місця в інше, щоб вони не опинились на маршруті літака.

Територія у 250 футбольних полів

Львів’янка Наталія Юр’єва вже шостий рік працює в орнітологічній службі летовища. Разом з нею ще четверо фахівців орнітологів позмінно стежать за дикою фауною аеропорту. Це означає, що вони не лише дивляться за перельотами птахів і відлякують їх, але також спостерігають за іншими тваринками, які там трапляються. Справді, територію летовища регулярно відвідують зайці і навіть лисиці! Як не як, а загальна площа аеропорту становить близько двох квадратних кілометрів (200 га), тобто на ньому може поміститися майже 250 футбольних полів!

За порядком на всій цій території стежать чимало служб аеропорту, а за життям птахів постійно слідкують інженери з авіаційної орнітології. Птахи не можуть оминути таку велику територію. І звісно, що без машини тут не обійтися.

Фото: Юра Мартинович

Жовтого кольору «Skoda» з «вушками» (динаміками) та написом «Wild Life Control» постійно заправлена та готова відвести орнітолога чи орнітологиню у найвіддаленіші закапелки летовища. Саме ця машина ганяє з одного кінця аеропорту в інший. Цікаво, що зі всіх, хто працює на «трасі», саме орнітологи можуть їздити всюди і мають доступ до всіх ділянок летовища. Вони навіть безпосередньо зі  злітно-посадкової смуги можуть відлякувати пташок, звісно, якщо диспетчери з центральної вишки дають добро на такі маневри. Цікаво, що деякі птахи прекрасно розуміють, яка з машин їх відлякує, запам’ятовують. Коли цю жовту машину забирають на техогляд, і доводиться їздити в іншій, пернаті на неї майже не реагують! Птахи бувають дуже хитрі. Ті ж граки спеціально кидають об бетонне покриття летовища горіхи в шкаралупі, щоб вони розбивалася і птахи собі могли поласувати горішками.

Фото: Юра Мартинович

Та що ще, крім автомобільних прав, треба мати, щоб працювати орнітологом в аеропорту? У першу чергу, відповідну освіту. Держава вимагає, щоб це були спеціалісти зоологи або екологи. У Львові всі п’ять працівників – це зоологи із багаторічним стажем роботи.

Наталія Юр’єва розповіла, що любові до природи навчили її з дитинства, тому зоологія та пташки – це її пристрасть.

«Батьки та дідо з бабцею навчили любити природу та спостерігати за нею і цим зробили свій вплив на подальший вибір професії. Тому я свідомо вибрала біологічний факультет і вивчала зоологію. Займалася науковою роботою, працювала у Зоологічному музеї ЛНУ ім. Івана Франка та у Шацькій екологічній лабораторії. Шість років тому потрапила сюди. Скажу так, що треба мінімум рік-два пропрацювати тут, щоб вникнути в цю роботу. Для вироблення навиків по відлякуванню птахів необхідно багато практики. Треба пройти всі сезони від гніздування до міграції птахів, побачити, з ким ми маємо тут справу і знайти підхід до відлякування кожного пташка», – каже орнітологиня.

То, які ж птахи живуть поруч з летовищем і пролітають повз?

Тисячі птахів щодня

Фото: Юра Мартинович

У різні періоди року буває по різному, іноді, у зимовий сезон взагалі нема птаства. А от в міграційний період – це тисячі пернатих, яких щодня можна спостерігати на великій площі аеропорту: мартини, граки, боривітри, сороки, домашні голуби, ластівки, лелеки, горобці, куріпки, часом яструби та багато інших мігруючих птахів. Найнебезпечнішими є мартини (в народі називають чайки). Є різні види мартинів, одні великі і несуть реальну загрозу літакам (жовтоногий мартин), а інші ж менші – розміром трошки більшим за голуба, тому можлива шкода від зіткнення теж менша.

Фото: Артур Возненко

Юр’єва пояснює, що з мартинами була велика проблема тоді, коли функціонувало Грибовицьке сміттєзвалище. Тоді цілі зграї цих пернатих зранку та ввечері пролітали через летовище. Деякі з них сідали на злітно-посадкову смугу, щоб відпочити. Ці птахи сіро-білого кольору, тому для них – це маскувальне забарвлення і вони думають, що стають «непомітними» на бетонному покритті ЗПС. Зараз їх не так багато, однак через перевантажувальні майданчики для сміття, які розташовані поруч з аеропортом, їх все ж спостерігають, але у значно меншій кількості. Один з таких майданчиків для перенавантажування сміття розміщений так, що повз нього йде лінія, по якій курсують літаки і це реальний шанс потрапляння птаха у борт.

«У даний момент (осінньо-зимовий період) наймасовішими птахами є граки. Вони літають зграями, досить розумні та вчасно втікають. Ворон у нас майже немає. Все це граки та іноді галки. Також можуть становити небезпеку для бортів голуби домашні, яких утримують в особняках поруч. Цього року було зафіксоване одне зіткнення з голубом. Їх дуже складно відлякувати, оскільки вони звикли до людей, машин та шуму. Літаків вони так само не бояться. Сидять до останнього», – розповідає Наталія в автомобілі, поки спритно включає на динаміках звуки птахів та запалює петарду, яку кидає на газон поруч зі злітно-посадковою смугою.

Фото: Юра Мартинович

Фото: Юра Мартинович

Саме так, велику петарду, яка робить «бах»! Щодня орнітологи використовують від 2 до 60 таких петард. Тому від летовища постійно долинають звуки легких вибухів. Це ефективний спосіб, щоб відігнати будь-яких птахів, зокрема, граків, які надто близько перебувають до місця, де має сісти чи злетіти літак.

Тож який арсенал «зброї» в орнітологів?

«Зброя» орнітологів

Фото: Юра Мартинович

Використовуються декілька звукових установок. Є дві стаціонарні звукові установки на посадочних курсах. Також є стаціонарні шумові газові пушки, які корисні для відлякування великих зграй. Їх місце дислокації періодично змінюють. На деяких знаках, які розташовані поблизу злітної смуги змонтовано антиприсадні шипи, щоби птахи не могли на них сідати.

Автомобіль, відповідно, теж обладнаний двома звуковими установками і ще орнітологи озброєні однією мобільною ручною установкою, яка теж може працювати як спікерфон.

Є петарди, «сигнали мисливця», ракетниця, які корисні для відлякування птахів, що високо літають, інколи для ластівок у літній час, коли вони хмарками тримаються над аеродромом та не реагують на жодні інші методи відлякування. Також є повітриця, яка стріляє кулями, які не несуть загрози життю птахів, але можуть добряче налякати. Є ще спеціальний лазер, теж ефективний, щоб зігнати пернатих на дальній відстані, особливо в похмуру погоду.

Наталія каже, що автомобільний сигнал сповіщення теж часто використовують, а часом навіть банальне плескання у долоні може допомогти. Все воно ситуативно, від випадку.

Фото: Юра Мартинович

«Голоси шпака, боривітра, чайки, крижня, мартинів, граків, яструба великого і навіть горобця хатнього – записаних звуків відлякування є багато. Вибираємо позицію під відповідних птахів. Але є таке, що кожен з орнітологів надає перевагу якимось своїм улюбленим голосам та методам відлякування, бо бачить, що добре реагують на той чи інший звук. Хтось підбирає під конкретний вид птахів. Більшість птахів у гніздовий період по-одному реагують на ті ж голоси, а у міграційний – по-іншому. Припустимо, мартин звичайний летить повз аеропорт. Включивши його ж голос небезпеки, він зазвичай почне кружляти, хоча хотів просто пролетіти. Звісно, якщо голос більшого птаха включити, то менші реагують і покидають територію швидше. Але птахи того ж виду можуть затриматися над територією. Тому це все справа практики та звички», – каже Наталія.

Про собак і яструбів

Фото: Юра Мартинович

Жінка розповіла також, що в аеропорту «Львів» не практикували використання хижих птахів, щоб ті відлякували інших. За її словами – це дещо спірний і не достатньо ефективний метод.

«Хтось вважає це доцільним і їх використовують у деяких аеропортах. Але є певні обмеження застосування хижаків. Під час линьки ці птахи не будуть працювати, також під час дощової погоди та туману вони відмовляються працювати. До того ж, вони не всіх птахів відлякують – все залежить від розміру хижака. Була розмова з людьми, які хотіли у нас яструбів застосовувати. Вони мали намір відловити таких з дикої природи і пробувати приручити. Але для ефективної роботи це має бути птах навчений змалечку для того, щоб він сам не попався під борт. Плюс є небезпека, що він підніме птахів не тоді, коли треба. Окрім того, це досить вартісний метод при його малій ефективності. Птах має бути не один, для його обслуговування необхідно окремого ветеринара та спеціально навчені люди для роботи з ними. Тобто є багато різних нюансів. Читала праці орнітологів, які пишуть, що хижі птахи є не дуже ефективні, бо дійсно не ефективно працюють, як потрібно при великій кількості рейсів. Знаю, що вже є розробки на базі квадрокоптерів у вигляді хижого птаха, однак про їх застосування в аеропортах ще інформації не зустрічала. Але було б дуже цікаво про такий досвід почути і навіть застосувати», – розповідає Наталія.

Цікаво, що у Європі застосовують також спеціально навчених собак, які вважаються більш ефективними. Вони по команді відлякують птахів з трави вздовж смуги, слухняні та працелюбні.

Потрібно підвищувати ефективність роботи

Фото: Юра Мартинович

За словами Наталії, арсенал «зброї» львівських орнітологів завжди можна вдосконалювати, оскільки аеропорти України, на жаль, трішки відстають в технічному оснащенні від провідних. Однак, в межах України наш аеропорт один з кращих у питанні орнітологічного забезпечення польотів та відповідає стандартам.

«Якось до нас приїжджав аудит з Wizzair. Проїхалися по смузі, оглянули територію і зробили висновок, що у нас аеропорт зі складною орнітологічною ситуацією, бо є сади, дачні ділянки. Справді, довкола летовища є поля, лісок і садові ділянки, які приваблюють птахів. Повністю ліквідувати такі ділянки не вийде, бо вони не належать аеропорту, а з людьми домовлятись дуже не просто. Іноді важко говорити з представниками органів місцевої влади про дотримання вимог законодавства та розміщення певних ділянок, що можуть приваблювати птахів на безпечній відстані. В нашому аеропорту не є така велика кількість зіткнень, а питання більше стосується приаеродромної території, що оточує аеропорт. Ніде у провідних країнах світу, провідних аеропортах немає такого, що поруч з аеропортом розміщують відкриті сміттєзвалища, і якщо є інші загрози, їх доволі оперативно вирішують. На вул. Пластовій хочуть робити сміттєпереробний завод, маємо надію, що він, так як і обіцяють, буде закритого типу. Але, знаючи наші реалії і можливі внесення змін для здешевлення, ми очікуємо будь-якого розвитку подій. Будемо тримати руку на пульсі й надалі стосовно цього об’єкта, оскільки повторення ситуації з Грибовичами і їх впливом на ситуацію в аеропорту нам не потрібно. Оскільки при високій активності птахів в приаеродромній зоні ніяке, навіть найсучасніше обладнання не допоможе уникнути добових перельотів та скупчень зграй птахів», – повідомляє орнітологиня.

Зона відповідальності аеропорту є більша, ніж орнітологи можуть побачити своїми очима. Тому необхідно підвищувати ефективність роботи служби в умовах зростаючої інтенсивності польотів та розбудови міста. Це можливо залученням додаткових людських та матеріальних ресурсів, використанням радарної установки, яка дозволить бачити проліт зграйних птахів на віддалі. Радар би надавав цінну інформацію, особливо про нічні прольоти, та наближення до аеродрому зграй птахів, коли їх погано видно.

Чи часто стаються зіткнення з птахами?

Фото: Артур Возненко

В середньому щомісяця в аеропорту «Львів» реєструється 1-2 зіткнення птахів з бортами. Сумарно за рік їх може бути 10-20. В більшості це зіткнення, які не несуть загрози для літаків.

«У нас постійно збільшується кількість рейсів, а при збільшенні кількості рейсів збільшується кількість зіткнень. Це логічно. У більшості, якщо пілот сів і під час польоту не помітив зіткнення з птахом, то він припускає, що це відбулося при заході на посадку. Було кілька випадків, коли пілот казав, мовляв, що мені у хвіст попала дуже маленька пташка, і я певен, що це сталося у вас тут при заході на посадку. Дещо дивно звучить. Взагалі ми фіксуємо всі зіткнення, які відбулись з бортом на шляху його маршруту від аеропорту вильоту до аеропорту посадки, це є нормально і це регламентується міжнародними правилами. По-можливості визначаємо, яка ж саме пташка потрапила в літак і чи могло це становити якусь небезпеку. У 95% випадків ці зіткнення загрози для бортів не несуть, навіть якщо би птах потрапив у найслабше місце літака. Ну і близько 50% випадків, які ми фіксуємо в аеропорту, відбуваються не у зоні відповідальності аеропорту «Львів». Цього року у ЗМІ гостро підняли питання, що наш аеропорт є лідером при зіткненнях з птахами і що в нас критична ситуація з цим. Насправді просто відбулось зміщення кількості зіткнень по місяцях. У попередні роки, саме такий пік був у липні, і ми це пов’язуємо зі зміщенням в часі міграційного прольоту ластівок. Цього року у серпні було зареєстровано 9 зіткнень, конкретно у нас на смузі було знайдено пташку в чотирьох випадках. І все це були дрібні пташки – ластівки, які ніякої загрози борту не несуть. Всі решта – невідомого походження. Можливо, на вильоті зловили, а могли і декілька днів літати з плямою крові. Буває що пташка потрапляє не у сам борт, а у гаряче повітря від двигуна, птах гине в такому випадку. І, якщо борт повідомляє про те, що йому видалось, начебто він зловив цю пташку, цей випадок теж фіксується як зіткнення. Дуже зрідка, але трапляються випадки, коли на злітно-посадкову смугу вибігають зайці», – каже Наталія.

Цікаво також те, що у деяких птахів (у більшості граків) виробляється рефлекс. Можна відлякати їх, вони полетять, і поки машина буде стояти, їх там не буде. Але тільки авто рушить далі, то граки повернуться на попереднє місце. Така собі «війна з вітряками».

Гніздо лелек

Фото ілюстративне

Якщо говорити про небезпечні моменти з птахами, то таких орнітологиня згадує декілька. У 2014 році якийсь птах при зіткненні так сильно погнув ніс борту, що літак змушений був декілька днів простояти, чекаючи на запасну частину. Іншого разу сідав літак, який зловив на вильоті за кордоном качку, а коли сів у Львові, то були характерно погнуті лопатки двигуна. Цей борт також на декілька днів залишився в аеропорту, поки техніки не замінили пошкоджені запчастини. Сучасні борти розроблені так, що навіть, якщо один двигун виходить з ладу, борт без проблем може долетіти на одному з двигунів. Ну і деяка деформація лопаток може бути несуттєвою навіть до допуску до подальших рейсів літака. Але це рішення приймається після відповідного техогляду ПС фахівцями. Саме тому кажуть, що що надійніша компанія, то більше вона переживає за безпеку пасажирів та свою репутацію і тим більше часу виділяє на огляд літаків, навіть, якщо це була маленька ластівка, яка не могла завдати шкоди борту.

А от влітку минулого року сталося зіткнення одного з літаків з чималим птахом, а саме лелекою. Він попав в один з двигунів, тому пілоти прийняли рішення змінити напрямок руху та сісти у сусідньому аеропорту для технічного огляду. А все тому, що біля летовища на території сусідньої сільради мешкає родина лелек.

«Пара лелек мають біля нас гніздо, боремося і ніяк не можемо то побороти. Лелеки при перельоті до місця харчування іноді можуть перелетіти перед бортом. Саме так і потрапив молодий птах минулого року. Він не мав досвіду і не розумів загрози. Старші місцеві лелеки адекватно реагують на літаки. Ми вже декілька років поспіль подаємо рекомендацію про перенесення цього гнізда або поступове перенесення дещо далі від аеродрому. Спеціалісти по лелеках рекомендували спробувати переносити його поступово. Оскільки, в іншому випадку, є шанс, що птах відновить своє гніздо на тому самому місці, де мав. Однак досить непросто домовлятися з мешканцями Скнилова. Люди не розуміють того, що лелека може бути небезпечним. Ти говориш їм про загрози, а  у відповідь чуєш: «У нас дочки не заміжні чи лелека хату підпалить!» і у такому дусі. Так, лелеки дійсно можуть  принести у своє гніздо ранньою весною тліючу гілочку випадково, але тоді, коли ремонтують гніздо. Тоді може і на дах вогонь перекинутись, якщо гніздо на даху знаходиться. А такі гілочки зазвичай зі згарища, яке ці ж люди влаштовують незаконно восени, а іноді повторно весною, вважаючи, що роблять користь для природи. Хочу теж наголосити, що таким чином спалюється верхній шар корисного і родючого шару ґрунту, окрім насіння бур’янів. Ну і, звичайно, ранньою весною, підпалюючи траву, ви вбиваєте пташенят, зайчат та інших живих істот. А для помсти птах хату палити не буде, в них нема такого розуміння як помста. Є чимало забобонів. Ну і лелека символічний птах для українців», – розповідає Наталія.

Фото: Артур Возненко

Частина птахів мешкає або влаштовує масові ночівлі дуже близько до летовища, тому їх ніяк не позбутися, поки будуть ці місця ночівлі. Зокрема, майже сотня сорок влаштувало ночівлю біля Скнилівського кладовища поруч з летовищем. Має вплив на аеропорт і масова ночівля граків в П’ятому парку.

Не варто забувати також про пілотів та диспетчерів, які з висоти бачать перельоти птахів. В таких випадках борт можуть притримати при вильоті, або відправити на друге коло заходу на посадку. В цей момент у спеціалістів по відлякуванню птахів є зовсім мало часу, щоб відігнати птахів, поки літак очікує. Тоді жовте авто орнітологів мчить на допомогу. Така вже у них робота – безкінечно крутити кермо у бік птахів.

Фото: Юра Мартинович

Підсумовуючи, варто сказати, що робота орнітологів є дуже важливою, бо це частина безпеки польотів. Якщо б їх не було, то літаки часто потребували б ремонту та простоювали свій дорогоцінний час. Тому, коли побачите жовте авто з мигалками та динаміка поруч зі своїм літаком, знайте, саме завдяки цій машині і орнітологу чи орнітологині всередині – ваш політ був безпечним.

Юра Мартинович,

ІП «Діло»

Підписуйтеся на сторінку "Діло" у Фейсбук

Коментарі