
Як розповідають у Львівській ОВА, у семінарі взяли участь педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти та інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ).
Під час семінару відбулись три сесії:
- Співпраця з інклюзивно-ресурсними центрами.
- Співпраця із Львівським обласним центром соціальних служб.
- Досвід та плани.
У вітальному слові Іван Пикус, начальник відділу інновацій, професійної освіти, фахової передвищої та вищої освіти зазначив, що в Україні відбувається формування нової освітньої політики, яка передбачає включення кожної дитини в освітній простір, що забезпечує реалізацію її права на освіту.
Директор Вищого професійного училища №34 м. Стрий Олег Кизима наголосив на важливості розвитку інклюзивної освіти, яка є реальною альтернативою інтернатній системі та навчанню вдома. «Ми прагнемо в нашому навчальному закладі створити всі умови, щоб діти з особливими освітніми потребами змогли здобути знання та обрану професію і згодом знайти себе на ринку праці й успішно інтегруватись в суспільне життя», – сказав Олег Кизима.
Він також поінформував, що у Вищому професійному училищі № 34 створили безбар’єрний доступ для здобувачів освіти з ООП.
Натомість Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст департаменту освіти і науки ЛОДА у своєму виступі проаналізувала стан впровадження інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах професійно-технічної освіти Львівщини. Зокрема вона розповіла, що у 2024/2025 збільшилась кількість дітей з ООП, які навчаються у закладах освіти Львівської області – 5152 особи (порівняно з 4414 осіб у попередньому навчальному році).
«Кількість осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту на інклюзивному навчанні в закладах освіти Львівської області, у 2 рази перевищує кількість осіб з ООП, які здобувають освіту в спеціальних закладах освіти. На сьогодні кількість осіб з ООП на інклюзивному навчанні у закладах освіти області з 2016 року збільшилася у 28 разів», – зазначає Марія Васюник-Кулієва.
Також вона повідомила, що станом на 01.01.2025 у Львівській області функціонує 47 закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
З них:
- 39 закладів (83 %) частково забезпечені безбар’єрною інфраструктурою;
- 2 заклади – КЗ ЛОР «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації інвалідів м. Самбора» та Добротвірський професійний ліцей (4,2 %) – обладнані повністю відповідно до вимог безбар’єрності.
Про мережу інклюзивних-ресурсних центрів розповіла завідувач Львівського обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, кандидат педагогічних наук Галина Вархолик. Вона наголосила на потребі у співпраці ІРЦ та навчального закладу.
У Львівській області функціонує 37 інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), які мають укладені угоди про співпрацю з 39 територіальними громадами. (Всього в області 73 громади).
Кількість дітей, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку й перебувають на обліку в ІРЦ – 16 985. Число дітей на території обслуговування ІРЦ області становить понад 440 000 дітей від 0 до 18 років.
Серед основних проблем впровадження інклюзії наступні:
- освітнє середовище є недостатньо інклюзивним, безбар’єрним та дружнім, не створює належних умов для отримання якісної освіти, соціалізації, підготовки до самостійного життя та професійної діяльності особам з ООП
- недостатня самореалізація осіб з особливими освітніми потребами через відсутність якісного доступного інклюзивного навчання в територіальних громадах
- недостатній рівень сприйняття українським суспільством багатоманітності людини.
На сьогодні 99 осіб з ООП здобувають освіту у 14 закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини.
З найбільш затребуваних професій інклюзивного навчання: «Кухар, кондитер», «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, обліковець», «Кравець, закрійник», «Оператор комп’ютерної верстки», «Дизайн», «Електромонтер з ремонту у та обслуговування електроустаткування» і т.д.
Під час семінару Світлана Магарська, методист Обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної провела екскурс порталом «Україна. Інклюзія», який допомагає автоматизувати освітній процес.
Окрім того, в Навчально-практичному центрі з професії «Кухар.Кондитер», що створений у ВПУ 34 м. Стрия, учень III курсу Михайло Британ, здобувач освіти з особливими освітніми потребами спільно з майстром виробничого навчання Галиною Пильо декорували бенто-торти. Присутні мали змогу придбати смаколики «з душею», які приготував учень та задонатити на ЗСУ.
Завершальним етапом семінару став майстер-клас з виготовлення аромасаше, який провели Ірина Радюк та Галина Левицька. Кожен учасник зустрічі мав можливість створити власний унікальний мішечок із суміші трав, морської солі та ефірних олій.
До слова, в Україні ухвалена Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору на період до 2030 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р).
Також реалізується Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки (розпорядження КМУ від 7 червня 2024 р. № 527-р). Триває робота над розробкою Концепції трансформації спеціальної освіти.
Стратегічна мета Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти – забезпечення доступу до якісної освіти кожній особі з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей, зі створенням умов для розвитку її потенціалу.

Коментарі